Článek
To, že je v Praze často problém zaparkovat, asi nikoho nepřekvapí. Není to vlastně téma jen pro Prahu, ale téměř pro každé větší město. Když se totiž města před desítkami a stovkami let budovala, úplně se nepočítalo s tím, že auta budou jednou nejen finančně dostupná téměř pro každého. Jen v roce 2022 jsme v České republice evidovali na 6,5 milionů osobních automobilů. Přitom v roce 1989 to bylo dle dat Sdružení automobilového průmyslu skoro třikrát méně, tedy přibližně 2,4 milionu.
Nekonečné hledání místa
Přestože bydlíme ve stejném městě, nejčastěji mluvím se svým tchánem po telefonu. A skoro bych řekl, že za to může především nepříznivá parkovací situace v místě, kde bydlí. Nejčastěji mi totiž volá po cestě z práce domů a běžně krouží kolem svého bytu desítky minut, než najde někde volné místo. Nedivím se jeho frustraci. Některé části měst zkrátka na tak velký nápor automobilů nejsou stavěné. Řidičům pak nezbývá, než trávit desítky minut projížděním ulic, hledáním vhodného místa i za cenu, že parkují stovky metrů daleko od svého bydliště.
Parkování za 950 tisíc
Přesto mi skoro vyrazilo dech, když mi zkraje tohoto měsíce tchán oznámil, že se uvolnilo k prodeji parkovací místo v bytovém domě, ve kterém žije. A že to místo koupil. Přesněji řečeno – dech mi vyrazila částka 950 000 Kč, která mi přišla upřímně přemrštěná. Jenže jak jsme se víc a víc o celé situaci bavili, začínal jsem mu neochotně dávat za pravdu, že jeho rozhodnutí můžeme považovat za v celku chytré. A to hned z několika pohledů.
Investice do budoucna
Čím dál tím častěji se setkávám se články (např. ZDE), ve kterých je popisovaná investice do garáží a parkovacích stání jako solidní alternativa, jak zhodnotit vlastní finance. Když k tomu přidáme předpoklad, že aut v budoucnu pravděpodobně ubývat nebude, spíše naopak, a místa na nové parkovací domy v již zastavěných částech měst nebude tak lehké najít, vychází mi z toho koupě parkovacího místa jako rozumný krok.
Ušetření na palivu a neopotřebení auta
Je třeba také zmínit zbytečně navýšený počet ujetých kilometrů. Ty samozřejmě hrají v neprospěch naší peněženky. Jen pokud odhadem vezmu, že tchán denně najezdí kvůli hledání místa o 5 km více, máme to nějakých 150 km za měsíc navíc. Při průměrné spotřebě 8 litrů na 100 kilometrů a ceně 40 korun za naftu (ať se to dobře počítá) tu pak mluvíme o částce 480 Kč měsíčně. To je téměř 6 000 Kč za rok. Navíc je to dalších 1 800 km za dvanáct měsíců, které samozřejmě automobil zbytečně opotřebovávají.
Časová úspora
No a nesmím zapomenout zmínit také časovou úsporu, což je mnohdy také podceňováno. Pokud totiž hledáním místa a cestou pěšky z automobilu domů trávíte třeba i jen 15 minut denně navíc, odpovídá to přibližně 7,5 hodinám měsíčně. A to je už pořádná porce času, se kterou jde určitě naložit mnohem lépe.
Vyhnutí se škrábancům
Navíc tím, že má člověk své vlastní parkovací stání v bytovém domě, se patrně sníží pravděpodobnost nevyžádaných ťukanců a odřenin, které často s parkováním v hustě osídlených a veřejných místech souvisí. Pokud tedy nepatříte mezi ty šťastlivce s vlastním parkovacím stáním a zajímalo by vás, jak takovým nepříjemným situacím předejít, doporučuji článek: Odřel vám na parkovišti někdo auto a zmizel? Tady jsou tři rady, jak tomu předejít.
Když tedy s odstupem zhodnotím rozhodnutí mého tchána, musím ho ve finále vlastně pochválit. Nejen, že z toho bude profitovat jeho rodina a on sám kvůli více volnému času, ale v budoucnu i jeho peněženka. Pro mě osobně je jeho zkušenost poučením vnímat vše v kontextu a nebát se použít kalkulačku při důležitých rozhodnutích.