Článek
Při výběru nového automobilu jsem se v roce 2021 rozhodl k přechodu na elektromobilitu, a pro zajištění svých podnikatelských aktivit využívat automobil poháněný elektrickou energií. V rámci dotačního projektu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, Nízkouhlíkové technologie - Elektromobilita, jsem tak zakoupil elektromobil. S ohledem na administrativní náročnost vyřízení dotace jsem využil služby agentury specializované na dotační poradenství, která mi zajistila odborný dohled v procesu získání dotace a realizace projektu.
Hlavním požadavkem na elektromobil byla dostatečná kapacita baterie pro zajištění požadovaného dojezdu a úložný prostor. Elektromobil je využíván nejen na dopravu po městě a blízkém okolí, ale i dlouhé cesty. Vybraný crossover disponuje baterií o kapacitě 99 kWh a dojezdem 600 km na jedno nabití. Dalším podstatným kritériem byla maximální stanovená cena vozidla, která je podmínkou pro získání dotace.
Spotřeba při běžném provozu koreluje s udávanou spotřebou výrobce 17kWh/100 km. Hodnotu 20kWh/100 km pak přesahuje při jízdě po dálnici. V zimním období se spotřeba pohybuje kolem 22 kWh/100 km. Doba dobíjení na rychlonabíjecí stanici ve standardním rozmezí 20 - 80 % kapacity je kolem 30 minut. Výše uvedené rozmezí kapacity je obecně doporučované pro všechny elektromobily. V případě využívání kapacity baterie mimo toto obecně doporučované rozpětí dochází k degradaci životnosti baterie a prodlužování doby nabíjení. Skutečný dojezd odpovídá údajům výrobce. V zimním období se zkracuje cca o 15% v závislosti na využívání topení a vyhřívaní sedadel.
Realizací projektu došlo k nahrazení původně využívaného automobilu se spalovacím motorem, který zatěžoval životní prostředí vyšší produkcí emisí a měl výrazně vyšší provozní náklady. Pro účely mého podnikání se vybraný elektromobil ukázal jako naprosto vyhovující. Pro srovnání nákladů ještě zmíním, že zatímco u většiny elektromobilů je servisní prohlídka doporučena jednou za 2 roky nebo po 30 000 km, u aut se spalovacími motory je garanční prohlídka vyžadována každý rok nebo po ujetí 15 000 km. Zpravidla je také mnohem nákladnější. Dalším benefitem je osvobození od dálničního poplatku pro elektromobily. Naopak limitujícím faktorem je stále nedostatečná síť rychlonabíjecích stanic, což při delších cestách vyžaduje plánování a aplikaci nabíjecích stanic.
Osobně jsem přesvědčen, že v blízké budoucnosti bude elektromobilita dominantním způsobem dopravy. Navzdory mylným informacím, které kolem ní stále panují.
Operační program: Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost – Nízkouhlíkové technologie - Elektromobilita
Název projektu: Pořízení elektromobilu pro podnikání
Registrační číslo projektu: CZ.01.3.14/0.0/0.0/19_252/0020390
Jméno žadatele: František Petřík
Termín realizace: 20.1.2020 - 9.7.2021
Způsobilé výdaje: 1 178 575,35 Kč, z toho dotace: 30%, tj. 353 572,60 Kč
Popis projektu: Cílem projektu bylo snížení ekonomické a ekologické náročnosti na provoz vozidla v rámci obnovy a modernizace vozového parku, tedy výměny předcházejícího osobního automobilu se spalovacím motorem za elektromobil.