Má Green Deal budoucnost ?
Vláda nám neustále připomíná, ať myslíme na naše děti a vnoučata. Já si myslím, že by vláda ( a nejenom ta česká ) měla začít sama u sebe a především ve škole. Je hezké bít se v Bruselu za lepší život nás všech a přitom mít doma šlendrián všeho druhu.
A pokud jde o formu prosazování ekologického myšlení obyvatel k tomu určenými institucemi státu, jde mnohdy o proces kontraproduktivní. Těžko prosadíte výměnu oken, starého kotle, zateplení zdiva a stropů ve starém domku o třech místnostech, kde žijí, byť relativně zdraví, manželé předdůchodového věku. Ti si určitě nekoupí nové auto, natož elektromobil. Stát by se měl starat především o to, aby technologie v průmyslu byly ekonomické, ekologické a s vysokou přidanou hodnotou, kde zaměstnanci pracují za odpovídající mzdu. Nic jiného než věda a technologie, reprezentované průmyslovou výrobou, nepřinese státu více finančních prostředků do rozpočtu. Je třeba změnit školní výuku a přizpůsobit ji potřebám perspektiních odvětví průmyslu. Na středních a vysokých technických školách jr třeba spojit odbornou výuku s praxí v průmyslových podnicích, ve kterých mnohdy najdou absolventi i svoje budoucí zaměstnání.
Nemám nic proti tomu, aby kritika zazněla kdekoliv a na cokoliv, pokud kritik připustí věcnou oponentní diskuzi.
Proto si myslím pane Smutný, že pro elektromobilitu Zvonec není umíráčkem. Jsou i jiné možnosti, jak akumulovat elektrickou energii a věda v tomto oboru nespí ani v České republice. Asi jste nikdy nebyl v žádném kovoobráběcím závodě, horkém provozu kovaných hřídelů a součástek, galvanizovně, lisovně plastů a ostatních provozech pracujících pro automobilový průmysl. Zeptejte se tam energetiků, jaký je na ně vyvíjen tlak na úsporu elektrické energie a tepla. A co rafinerie, tam teplo dodává Slunce ? Ono asi ani nelze udělat úplnou analýzu nákladů na výrobu takové Oktávie nebo Fábie. Zato víme naprosto přesně, jaké jsou náklady na výrobu a provoz třeba Eniaku. A to jsem příznivcem a majitelem auta, které vrčí. Jenom ty soudy mi nějak nesedí. Zkuste si spočítat, jaké náklady by asi byly na výrobu a provoz parní lokomotivy v dnešních penězích. A přece jsme se jich v běžném provozu železnice zbavili. Elektromobilita přinesla problém, jako všechno, co je nové. Ekologie je ale problém mnohem větší a globální. Elektromobilita je jenom zrnko písku v ložisku Globálního ekologického stroje, možná se něco málo porouchá, ale ložisko bude vyčištěno, mazivo vyměněno a stroj pojede dál.
A co napsat nějakou úvahu o mobilních telefonech, solárních panelech, pneumatikách, brzdových destičkách, plastech a jiném neřádstvu ?