Článek
Šumperk – Rozbalené zboží za výhodnější cenu může na první pohled působit jako chytrá volba. Realita však může být zcela opačná. Přesvědčil se o tom muž ze Šumperka, který si koncem března 2025 zakoupil pračku LG FASR7A14WG v prodejně Datart. Ta se mu však po dovozu domů rozpadla doslova pod rukama – a místo omluvy ho firma obvinila z poškození výrobku.
„Pračku jsem objednal přes internet. Až při osobním vyzvednutí mi bylo sděleno, že jde o vystavený kus. Vizuálně se zdála v pořádku, tak jsem ji převzal,“. Po rozbalení doma podle návodu odstranil aretační šrouby. Když však chtěl zapojit přívodní hadici, zjistil, že dvířka pračky jsou uvolněná. Ihned ji vrátil na prodejnu a odstoupil od smlouvy.
Pračka mi na prodejně mi byla pouze přebalena do igelitové fólie. To podle něj mohlo přispět k tomu, že se při přepravě dvířka uvolnila.
O pár dní později mu však přišel e-mail s výzvou k úhradě 1.484 Kč jako údajnou náhradu škody za poškození spotřebiče. Datart se přitom odvolával na kamerový záznam, z něhož mělo vyplývat, že dvířka šla otevřít. „Ano, šla otevřít, ale to neprokazuje, zda byly původně zajištěné. Podle technika LG mohou dvířka i po odstranění šroubů držet na místě, pokud s nimi člověk nemanipuluje nebo není převážena a dvířka se nepohnou.
Trvá na tom, že výrobek musel být poškozen již před převzetím, neboť šlo o vystavený kus a nenapadlo mě kontrolovat každý šroubek. Místo toho, aby Datart přijal odpovědnost za své zboží, obrátil celou situaci proti spotřebiteli.
Právní nepřehlednost a arogance v komunikaci
Kromě samotné reklamace zákazník kritizuje i přístup zaměstnanců prodejny. Vedoucí provozovny jednal arogantně a odmítl jakékoli pochybení ze strany prodejce.
Datart navíc provedl jednostranné započtení škody oproti vrácené kupní ceně, což sice zákon připouští, ale v takto sporném případě působí jako zneužití právní výhody ve svůj prospěch.
Závěr: Kupujete levněji, ale riskujete mnohem víc
Případ není ojedinělý. Na internetu lze najít řadu podobných zkušeností s rozbaleným zbožím nejen v Datartu, ale i v jiných řetězcích. Zákazníci často přicházejí o peníze i o nervy, když se snaží domoci svých práv.
Rozbalené nebo vystavené zboží může na první pohled ušetřit pár stovek (což v Datartu není pravdou, protože na rozbalené zboží se sleva nevztahuje). Ale bez jistoty, v jakém je stavu, a bez férového přístupu ze strany prodejce, se snadno stane pastí. A v případě Datartu se ukazuje, že vždy si raději připlatit za nový kus, než riskoval a platit.