Hlavní obsah
Názory a úvahy

Kde je blizna? Žáci trpí u nudných výkladů a biflují hlouposti. Na život je to nepřipraví

Foto: Fumbák

Doufám, že nikdo neodešel ze školy s noční můrou a touho po pomstě jako Zahradník - hrabě von Kratzmar. Je to pořád stejné. I dnešní děti musí našprtat, co je potřeba a nechápou, k čemu jim to bude.

Článek

Našprtat encyklopedické znalosti, přežít zkoušení čí písemku a pak už mít od toho pokoj. Potom nastává sladká fáze úlevy a zapomínání před dalším dílem učením zbytečností, které Vás v reálném životě nikam neposunou.

To je život dnešních školáků. Nic nového. Pamatujete ještě svá školní léta? Mnoho věcí se změnilo, ale tato verze české školní výuky je stále stejná. V osnovách vítězí kvantita nad kvalitou.

Jistě mi někdo může říci, že tomu nerozumím a celou věc hodnotím už jen očima bývalého žáka a studenta jehož vzpomínky už jsou zkreslené realitou života.

Jak to vidí místopředseda České středoškolské unie Mikuláš Misterka?

„Spousta žáků usedá ráno do lavic s pocitem, že do školy dnes přišli strávit několik hodin probíráním látky, kterou za týden zapomenou a nijak to jejich život neovlivní.“

V mezinárodních srovnávacích testech čeští žáci podávají průměrné až podprůměrné výkony. Příčinu lze hledat v obsahu a formě výuky. Sypání dalších peněz do neefektivního systému situaci nezlepší.

Učitelé bojují za udržení velkého počtu vyučujících hodin, tedy o svou práci. Pro co nejvíce z nich. To se dá celkem dobře pochopit i přes vznešená slova o boj za vzdělání.

O obsah hodin bude bojovat kdo? Pochopitelně nikdo. Učitelům obsah a často i forma vyhovuje. Pokud se v Česku považuje za vzdělání memorování zbytečných informací, které mimo školu nejsou použitelné a které žáci či studenti za pár dní zapomenout tak je jakákoliv diskuze o změně zbytečná.

Nikdo z učitelů také o změně diskutovat nebude. Dobře vědí, že by se potom mnoho z nich stalo přebytečnými. Raději budou stávkovat a vyžadovat stále více financí-Pro sebe a pro udržování celého neefektivního systému. A tak se dál jede podle mustru z 19.století. Fakt, že už dlouho máme internet kde si každý kdykoliv a hned může vyhledat jakoukoliv informaci asi nikoho nezajímá.

Nebylo by lepší kvalitně naučit základní a podstatné vědomosti než učit kvantitu encyklopedických znalostí, které jdou jedním uchem tam a druhým ven? Nenaučit tedy skoro vůbec nic a nepřipravit děti na skutečný život.

To už je ovšem na zásadní školní reformu. Zatím se pouze začíná uvažovat o změně ve výuce hudební a výtvarné výuky. Nač trápit někoho kdo nemá hudební sluch zpěvem a učením not či učit výtvarné techniky další mučedníky bez talentu a zájmu o výtvarné umění?

Na to tu máme pro aktivní zájemce specializované umělecké školy nebo zájmové kroužky. Dnes si lze vyhledat i spoustu kvalitních výukových programů.

To už jsem trochu odbočil a nakonec přidám výsledky ankety mezi středoškoláky. Otázka zněla jasně. Co Vám na škole nejvíc vadí?

1.místo - 46 procent. „Co se učíme nevyužijeme v běžném životě“

2.místo - 36 procent. „Učitelé nepodávají látku zábavně“

3.místo - 34 procent. „Učitelé přistupují k žáku arogantně“

Jak daleko je doba kdy se arogantní nudní suchaři vyžadující hlouposti a zbytečnosti budou bát o svou práci? Já doufám, že brzy…

Kde je blizna? Blizna je jedna ze tří hlavních částí pestíku v květech semenných rostlin. Vyrůstá z čnělky a je chloupkatá nebo žláznatá. Slouží k zachycování pilových zrn.

Pochopitelně opsáno z Wiki…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám