Článek
Podvodné televizní soutěže: Jak fungují a proč stále existují?
Podvodné televizní soutěže jsou s námi již řadu let. Dříve je vysílala převážně televize Barrandov, dnes se objevují například na stanici Óčko. Na určitou dobu z televizních obrazovek zmizely – a to i díky aktivitám známých YouTuberů, jako je Lukefry nebo novinář a YouTuber Jan Rubeš, kteří na ně opakovaně upozorňovali. Přesto se vracejí. Jak je možné, že tyto soutěže stále existují, a jak vlastně fungují?
Jak soutěže fungují
Princip je zdánlivě jednoduchý, divák má najít slovo v osmisměrce, poznat rozdílný obrázek nebo spočítat počet mincí na obrázku. Na první pohled triviální úkol, který budí dojem, že výhra je snadná a rychle dosažitelná. Moderátor opakovaně upozorňuje, že „nikdo nevolá“ a divák tak nabírá pocitu, že je jediný, kdo zná odpověď. Za představy snadného výdělku tedy do soutěže i opakovatelně volá, často za cenu několika desítek tisíc korun.
Po vytočení čísla se divák dozví, že „se to bohužel nepovedlo“ a je vyzván, aby volal znovu. Ve skutečnosti je ale linka blokovaná a pouze režie rozhoduje, koho pustí do vysílání. Jeden hovor přitom vyjde zhruba na 100 Kč.
Jednou za čas je do vysílání vpuštěn náhodný volající s nesprávnou odpovědí. Soutěž tak pokračuje dál, zatímco diváci mezitím provolají i tisíce korun. Na konci se ukáže, že správná odpověď byla zastaralé slovo, které ani neznáte, nebo že některé mince na obrázku „neplatily“. Skutečné výhry jsou tak spíše raritou, či se jedná o výhry jen stovek korun za účelem věrohodnosti programu.
Jak to může být legální?
Trik spočívá v tom, že tyto pořady nejsou oficiálně vedené jako soutěže nebo hazard, ale jako teleshopping. Dříve diváci za hovor dostávali například předplatné časopisu, dnes je to „kupón do metaverse“, což je v podstatě bezcenná kryptoměna, jejíž hodnota není ničím podložená.
Tento právní rámec umožňuje pořadům fungovat bez většího rizika postihu.
Youtuberovi se povedlo soutěž vyřadit
YouTuber Lukefry dokázal novou verzi tohoto pořadu vyřadit. Spojil se s operátorem, který poskytoval telefonní linku této „soutěže“ . Výsledkem bylo, že operátor linku zrušil a soutěž zmizela. Tento úspěch je ovšem pochopitelně dočasný. Podvodná soutěž se s velkou pravděpodobností na obrazovky zase vrátí, tak jak to udělala už mnohokrát před tím.
Na co si dát pozor
Podvodné soutěže nejčastěji cílí na důchodce a děti, kteří mohou kvůli jejich lákavému provedení provolat i tisíce korun. Nejlepší prevencí je proto osvět: upozornit své blízké, že se jedná o manipulativní pořady, do kterých se rozhodně nevyplatí volat.
Závěr
Podvodné televizní soutěže jsou ukázkou toho, jak snadno lze zneužít naivity diváků a mezer v legislativě. Dokud se nezmění právní prostředí a nezvýší kontrola, budou se tyto pořady objevovat znovu a znovu. Největší obranou zůstává informovanost.