Článek
Jak to začalo
Není to tak dávno, kdy obchodní řetězec Lidl spustil v roce 2020 aplikaci Lidl plus. První věrnostní program v České republice, který se snažil být více než další plastová kartička. Díky dobrému marketingu a slevovým nabídkám si aplikace získala velkou popularitu. O čemž svědčí i fakt, že jsi ji do dnešního dne, jen z Google play stáhlo více jak 50 milionů uživatelů.
Netrvalo proto dlouho a další řetězce následovaly. Dnes můžeme vybírat nejen z aplikace Lidl plus, ale třeba i Můj Albert nebo aplikace od TESCO, nebo Kauflandu.
Co jsme získali
A na co že nás obchodní řetězce lákají? Na nespočet zajímavých slev a kupónů, které mohou být každému zákazníkovi ušity na míru. Na speciální limitované akce dostupné pouze v aplikaci. Na možnost listovat letáky, kdekoliv a kdykoliv, nebo třeba na možnost uschovávat si účtenky digitálně v aplikaci…
Čeho moc, toho moc
Co ale bylo ze začátku nové a zajímavé, se postupně zvrhlo v nekonečné množství různých aplikací, které plní naše mobilní telefony. Já osobně mám stažené asi čtyři. Zachránily nás sice od nošení velkého množství plastových kartiček, ale ve svém množství způsobily, že se nám je nechce vytahovat z naprosto stejného důvodu. Je jich zkrátka moc.
Vyber si svůj oblíbený obchod
Mobilní aplikace si nás mezitím pomalu omotaly kolem prstu různými slevovými nabídkami, které ale nezískáme pokud nebudeme pravidelně nakupovat. Například zmiňovaný Lidl láká na zboží zdarma pokud v obchodě utratíte určitou částku měsíčně. Kaufland naopak sází na slevy za věrnostní body. A takové TESCO se vydalo cestou slev pouze pokud máte aplikaci. Pokud ji tedy nemáte, připravte se na to, že vaše peněženka u pokladny zapláče. Uhlídat, ale všechny aplikace je v dnešní době celkem nemožný úkol. Proto se většina lidí zaměřuje pouze na jednu až dvě, ze kterých se snaží vytěžit, co nejvíce. A přesouvá tak svoje nákupy právě do těchto zvolených řetězců.
Nic není zadarmo
Mobilní aplikace nám sice otevírají spoustu možností jak ušetřit, co jsme ale po cestě ztratili, je anonymita. Obchodní řetězce od nás na oplátku totiž získávají veškeré informace o našich nákupních zvyklostech. Znají naše preferované pobočky, časy kdy chodíme nakupovat. Dokonce ví i kolik utrácíme a za co. Vše ve jménu lepšího nákupního zážitku.
Lidé, kteří nemají chytré telefony
Poslední věc, která stojí za zamyšlení. Jsou lidé, kteří z nějakého důvodu nemůžou, nebo nechtějí aplikace používat. Zaslouží si kvůli tomu nakupovat za vyšší ceny než mi ostatní?Nedá se v tomto případě mluvit o určitém druhu diskriminace?
Já říkám, že každý by měl mít právo na stejné ceny. Nehledě na to, jakou aplikaci používá, nebo nepoužívá.