Článek
Vyhrazené parkování znamená, že majitel auta má právo na parkovací místo. Může to být například z důvodu invalidity, firma chce zajistit svým zaměstnancům nebo obchod svým zákazníkům, dostupné parkování atd., jak se píše v zákonech o silničním provozu a o pozemních komunikacích. Vždycky je potřeba k tomu doložit žádost a platit roční poplatek. Majitel parkovacího místa ho má označené příslušnou značkou s číslem SPZ svého auta.
To samé dnes platí pro elektromobily. Kromě značek pro invalidy tak přibývá značek, kde je vyobrazené auto se zástrčkou a dodatkovou tabulkou, která hlásá, že stání je povoleno během nabíjení. Logicky by tedy u značky měla být nabíjecí stanice. Co ale dělat, když jsem majitel elektromobilu, bydlím v řadovém domě, v ulici, kde parkují i benzinová a naftová auta, nemám venku na chodníku nabíjecí stanici, ale potřebuju auto téměř každý den nabíjet?
Pro takové vyhrazení parkování slouží stará dobra prkna nebo staré židle. Rozprostřu je v místě, kde potřebuju, aby moje auto večer stálo, protože k němu musí dosáhnout kabel z okna. Právě taková kratochvíle se začala dít zhruba od začátku letošního roku ve vedlejší ulici, která sousedí s tou, kde bydlím. Když jsem zjistila, že je to kvůli tomu, že pár, který v domě bydlí, si pořídil elektroauto, přišlo mi to od nich jako bezohlednost. Už takhle je na sídlištích apod. kolikrát nouze o parkovací místa a tady se někdo rozhodne zabírat si svoje vlastní parkovací místo pomocí prken a cedule: Neparkovat! Nabíjecí stanice. Zatímco já jsem jen v duchu nechápavě kroutila hlavou, některým sousedům to asi vadilo o trochu víc.
Po několika týdnech se totiž pod první cedulí objevila ještě další. Na ní stálo, že majitelé elektroauta situaci řeší s městem a že budou rádi za ohleduplnost od ostatních lidí. To nejspíš znamená, že požádali o vyhrazené parkovací místo. Ve výše zmíněném zákoně je odstavec, který zahrnuje zpoplatněné parkovací místo pro jiný subjekt, než je auto pro zdravotně znevýhodněného člověka nebo firmu/obchod. Do tohoto odstavce zřejmě spadá i elektroauto, které by mělo parkovat u domu.
Je to ale i tak trochu nefér vůči lidem, kteří elektroauto mají, ale bydlí v paneláku. Ti si kabel z okna prostě nevyhodí a musí svoje auto nabíjet na oficiálních nabíjecích stanicích a čekat. Někdo si to holt umí zařídit. Otázkou je, jak dlouho bude trvat, než naši majitelé elektroauta budou mít oficiálně potvrzené vyhrané parkovací místo.
Zdroje: zákon o silničním provozu a zákon o pozemních komunikacích