Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Dobíjení baterie u moderních aut

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Honza T

Miluju tlačítka a klasické budíky

Jak jsem zjistil, že banalita, jako je výměna baterky v autě, zas tak banální není.

Článek

Již tři roky jsem spokojený majitel BMW 2 Gran Tourer a než se do mě pustíte, tak chci jen upozornit, že auto je pro mě prostředek na přemístění z bodu A do bodu B a o téhle značce jsem původně vůbec neuvažoval, takže poznámky typu, že to zepředu vypadá jak vzteklá veverka, není to bavorák - má to motor vepředu apod., jsou mi celkem fuk. Nejdřív jsem chtěl dva, tři roky starou Kiu Carens, ale v benzínu už nešla sehnat, tak jsem koukal po VW Touran, za to zase chtějí nehorázné peníze, tak už to vzdávám a sen o sedmimístném autě se pomalu rozplývá, až na mě vykoukl inzerát z nejmenovaného bazaru z Plzně, auto se mi líbilo, bylo 4 roky staré, ověřený nájezd 80.000 a za rozumné peníze, můj mechanik ho prohlédl, schválil, ale hlavně ho umí servisovat (autorizovaný servis asi raději ne), takže jdu do toho. Musím říct, že toho nelituji. Mám za sebou čtyři letní dovolené s poměrně velkým nájezdem a komfort cestování je proti Chevroletu Lacetti nesrovnatelný, závady žádné, jen loni na jaře odešla do věčných lovišť baterka, takže výměna za AGM Vartu, doporučenou podle VIN auta.

Nyní přicházíme k jádru pudla. Někdy v září přijdu k autu a nic, nejde ani odemknout dálkou, takže start přes kabely, dojezd k mechanikovi, vyjmutí a reklamace baterky, kterou prodejce neuznal, protože ji údajně dobil, otestoval a prý je v pořádku. Dobrá, jezdím s ní tedy dál až do teď, jenže jak se nám ochladilo, rázem tu máme opět problém. Ráno přijdu k autu a opět nic. Úplně mrtvo, nejdou ani odemknout dveře a nefunguje ani start přes kabely. No nevadí, ještě že mám zálohu v podobě 18 let starého Lacetti, které nezklame. Odjíždím tedy s ním a BMW nechám stát, dokud se neoteplí. Pak už se nastartovat přes kabely povede a já vyjíždím na cca 60 km dlouhou trasu, aby se baterka dobila (bohužel vyndat baterku a dobít ji doma nejde, protože dostat ji ven z auta není vůbec tak jednoduché jako kdysi). Po návratu měřím napětí voltmetrem a je tam 12,5 V, což je jakž takž. Ráno ovšem opět mrtvo a napětí 7 V, takže baterka je po smrti a o reklamaci už se ani nepokouším a objednávám novou. Přestože byla vybraná podle VIN kódu, je moc dlouhá a do auta se nevejde, takže následuje naštěstí bezproblémová výměna za kratší, která už tam pasuje.

Začínám pátrat na netu po příčině kolapsu Varty a zjišťuji, že dnešní auta se chovají k bateriím dost krutě. Někdy prý nedobíjí vůbec a jindy tam perou přes 15 V. Říká se tomu inteligentní dobíjení a je to prý kvůli úspoře paliva. Řeší se to odpojením jakéhosi konektoru na baterce, ale do toho se mi moc nechce. Rozhodnutí je tedy jasné. Objednávám za 80 Kč voltmetr do zapalovače a budu sledovat chování auta za jízdy.

První poznatky jsou zajímavé, ráno po mrazivé noci s -5°C je na baterce 12,5 V, start v pohodě a cestou do práce na voltmetru 14,6 V při jízdě pod plynem a 14,9 V při brzdění motorem. Odpoledne vezu syna na trénink a hodnoty zhruba stejné. V neděli hrajeme v Ústí nad Labem, což je z Prahy asi 90km a to už je jiná. Po cca půl hodince při jízdě po dálnici na tempomat je napětí 14,1 V při brzdění 14,8 V. Po dojetí do cíle a vypnutí motoru je to 13 V, které pomalu klesnou na 12,7 V a na nich to zůstane. Po zápase je tam pořád 12,7 V, start v pohodě a při zpáteční cestě už na tempomat dává auto jen 13,5 V, při brzdění stále 14,8 V. Po vypnutí motoru v Praze 13 V a pokles na 12,8 V. Další mrazivé ráno 12,7 V a start na první drc. Dobíjení opět v podobných číslech. Zatím to tedy vypadá, že auto dobíjí stále, pouze se podle stavu baterie mění velikost napětí. Přestalo to dobíjet pouze jednou, ale to bylo tím, že jsem zapomněl vypnout Star Stop a na křižovatce mi zhasl motor, to pak samozřejmě všechna elektřina jede z baterky a bylo tam nějakých 12,5 V.

Nejsem žádný automechanik ani elektrikář, ale závěr je pro mě jasný. Ta první baterie byla prostě vadná, protože v dobíjení chyba není. Otázka ovšem je, kolik vydrží tahle, protože 14,8 V které do ní auto pere při brzdění motorem, mi přijde trochu moc. Také je otázka, jaká je vlastně kvalita baterií na trhu, neboť original OEM baterie, kterou dala do mého auta továrna stojí cca 10.000 Kč a ty v obchodech s autodíly jsou tak za 4.000.  Pokud tedy někdo má podobný problém, vřele doporučuji obětovat těch necelých sto kaček a investovat je do voltmetru, na kterém pak krásně vidíte, co se vlastně za jízdy děje, protože je evidentní, že dnes si každé auto žije svůj vlastní život.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám