Hlavní obsah

Pavel Landovský už v devíti letech střílel z kulometu po nacistech, způsobilo mu to trauma

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Wikimedia Commons/CC-BY-SA-3.0/David Sedlecký

Pavel Landovský se o střelbě z kulometu svěřil jen jednou, jinak celý život mlčel.

Pestrobarevný život prožil herecký bard Pavel Landovský. Krátce před svou smrtí se svěřil s traumatem, které v sobě nosil celý život. Když byl ještě malý kluk, zastřelil kulometem několik nacistů.

Článek

Jeho zážitek, který působí jako z nějakého válečného filmu, spatřil světlo světa díky knižnímu rozhovoru, který Pavel Landovský poskytl novináři a spisovateli Karlovi Hvížďalovi. Kniha vznikala v letech 1986 - 1987, a to v Rakousku. Tehdy byl totiž v Československu veden Landovský jako zakázaný umělec a nezbylo mu tak nic jiného, než emigrovat.

Návštěva se proměnila v boj o život

Psal se zrovna rok 1945, tehdy bylo Pavlovi Landovskému teprve devět let, kdy ho pozval ruské voják do kulometného hnízda, ze kterého sledoval nepřátelské německé vojáky. „Začal jsem na něj mluvit rusky. To ho pochopitelně udivilo, rusky u nás tehdá skoro nikdo neuměl, nikdo si s nimi rusky nepovídal a on mě hned pozval k sobě, což pro mě byla obrovská pocta,“ popsal v knize.

Jenže najednou to přišlo, z remízka naproti vyběhlo asi patnáct německých vojáků, z niž jeden měl v ruku v sádře na drátěném žebříku. V ten okamžik skočil ruský voják za kulomet a střílel na nepřítele ze všech sil.

V devíti letech s kulometem v ruce

Ruský voják si během celé akce všiml, jak moc je Landovský z celé situace vyděšený. „Řekl mi pojď, dal mi du rukou kulomet a já střílel,“ popsal herec, který byl tehdy ještě dítě. Až v patnácti letech mu došlo, co se vlastně tehdy stalo. „Asi jsem několik těch lidí taky zabil, takže jsem tedy nejspíš tak vrah,“ otevřeně přiznal.

Novinář Hvížďala byl tehdy z otevřenosti Landovského v šoku a během rozhovoru neměl slov. Sám herec už o dané situaci více mluvit nechtěl, evidentně to v něm zanechávalo následky a vnitřně ho to ubíjelo.

Ženy od sebe musel odhánět

Zajímavé životní okamžiky také prožil díky přátelství s bývalým prezidentem Václavem Havlem. Nejenom, že se smáli stejným vtipům, ale oba také měli podobný vkus na ženy. Landovský se v několika rozhovorech přiznal, že častokrát vyráželi s Havlem za milenkami, a dokonce si je i střídali. Landovský často poskytl Havlovi „alibi“, aby se náhodou jeho manželka Olga Havlová nedozvěděla, co zrovna dělá, když není doma.

Občas s nimi lámal ženská srdce i Milan Knižák a dodnes se vypráví historka, že jedna ze slečen, se kterou si užívali, neplánovaně otěhotněla. Problémem bylo, že nikdo netušil, kdo je vlastně otcem. Neznámá žena se nakonec rozhodla pro potrat a všichni jí na něj přispěli.

Měl mít snad i sedm dětí

Sám Landovský si užíval románky se ženami ve velkém, a kolik měl dohromady milenek možná ani on sám nejspíš netušil. Během svého života se ale i čtyřikrát oženil, ale ani jedno manželství příliš dlouho nevydrželo. „Pořád se rozváděl, ale nerad se rozváděl. Svedl to na to, že ty ženy ho nechaly,“ řekla o něm jeho sestra Helena v jednom z dokumentů.

Oficiálně byl Pavel Landovský čtyřnásobný otec, ale mimo manželství se mu měla narodit ještě dcera Pavlína. Dodnes se šušká, že dohromady mohl mít i sedm dětí. „Táta byl v podstatě fajn člověk, jenom nikdy nepochopil, že je otec,“ prozradila o něm jeho dcera Beatrice v knize Nikdy není pozdě na šťastné dětství.

Jednu ženu ale přece jen nikdy neuhnal a nebyl jí nikdo jiný, než překrásná herečka Libuše Šafránková. Nepomohlo mu to, že jí pomohl se začátky jejího života v Praze. „Sehnal jsem jí byt, ale jakmile jsem se dozvěděl, že se k ní nastěhoval Abrhám, pěkně mě to nadzvedlo. Vždycky, když jsme se potkali, nezapomněl jsem mu připomenout, že by mi měl platit nájem,“ popsal Landovský.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz