Článek
Ráda bych hned na začátku uvedla na správnou míru výraz - nebezpečný řidič důchodce. Nejsem už také nejmladší, do důchodu mám sice daleko, možná budu mít za pár let ještě déle, možná už důchody ani nebudou. Ale dokud mně budou všechny smysly dobře sloužit, nebudu mít těžkou artrózu nebo jinou nemoc a díky ní omezenou hybnost, či jiné indispozice, které by ze mě dělaly nebezpečnou řidičku, nevidím důvod, proč bych nemohla řídit třeba v osmdesáti. Znám několik podstatně mladších lidí a jejich stav (u jednoho silná obezita, ani se za volantem téměř nepohne a u druhého neléčená agresivita) není vůbec dle mého názoru vhodný, aby vlastnili řidičské oprávnění. Naopak mnoho sedmdesátníků i starších, je velice vitálních a jejich kondičku by jim mohl kdejaký čtyřicátník závidět. Zkrátka každý z nás by měl být soudný a přiznat si, kdy se stává nebezpečným pro sebe a pro své okolí bez ohledu na věk a přestat sedat za volant. Zákony mají v tomto směru velké mezery a připadá mi jako diskriminační házet všechny stejně staré do jednoho pytle.
Nyní se dostávám k novému zákonu, který umožňuje řídit od sedmnácti let s mentorem. Mentorem může být každý, kdo vlastní řidičské oprávnění skupiny B nejméně deset let, kterému nebyl v posledních pěti letech udělen zákaz řízení a má 0 bodů. Tak to je nápad hodný inteligenta. Zkušený řidič, který sedí za volantem denně, určitě o nějaký ten bodík přišel, nebo přijde, tím spíš, že se stále bodový systém zpřísňuje. Takže vhodný mentor je ten, který si udělal řidičák a od té doby nesedl za volant, nemá vůbec praxi a protože nejezdí, ani nemohl nasbírat trestné body. Jsou určitě výjimky, o tom nepochybuji, ale zákon tedy umožňuje, aby nezkušený řidič dělal mentora dalšímu nezkušenému řidiči. Tak snad ať jsou radši na silnicích zpomalení důchodci, jak je mnozí nazývají, ve starších autech, než dva za volantem rychlého auta, z nichž jeden si myslí, že řídit umí, to jsme si ostatně mysleli v sedmnácti všichni, a druhý si to možná až tak nemyslí, ale řidičák i body má v pohodě, tak proč by kamarádovi nebo rodině nepomohl. Pevně věřím, že se brzy tento zákon ještě doladí a do té doby převládne zdravý rozum nad pošetilostí. Statistiky hovoří jasně. Dopravní nehody způsobují dvě základní rizikové skupiny řidičů. Mladí řidiči do 25 let a druhou skupinou jsou senioři. Přeji všem dlouhý život bez nehod.