Článek
Rok 2024 byl pro evropský automobilový průmysl turbulentní a vedl k poklesu ziskovosti firem a k výhledům, které naznačují, že situace se pravděpodobně tak brzy nezmění. Takovým případem je i německý výrobce luxusních vozidel, Porsche. Sice vykázal vysoké hospodářské výsledky, ale přesto se minulý rok nesl ve znamení poklesu. Kromě výzev v Evropě čelil propadu zájmu i v Číně. Přesto se Porsche snaží o udržení a oživení podnikání zaváděním opatření, jako je například strategické řízení nákladů.
Hospodářské výsledky
Německý výrobce sportovních aut vykázal ve fiskálním roce 2024 robustní výsledky, přesto však v případě některých ukazatelů došlo k výraznému poklesu ve srovnání s předchozím rokem. Provozní návratnost se propadla o více než 26 % na úroveň 14 %. O něco menší pokles zaznamenala společnost ve svém provozním zisku, který dosáhl 5,6 miliardy EUR, což představovalo meziroční pokles o 22 % ze 7,3 miliardy EUR. Tržby překročily vysokou úroveň 40 miliard EUR, což však bylo stále o 1,1 % méně než v roce 2023. Nad odhady byly úrovně čisté marže peněžních toků, které dosáhly 10,2 %, avšak i tak byly o něco nižší než loňských 10,6 %. Výrobce znovu uvedl na trh pět ze šesti modelů, mezi nimi Panamera, 911, Taycan, Cayenne a plně elektrický Macan, které podle generálního ředitele Olivera Blumeho položily základy pro budoucí úspěch. Poptávka po luxusních vozech německého výrobce v roce 2024 meziročně klesla o 3 %.
Regionální kontrasty
Podle slov finančního ředitele Jochena Brecknera se podniku podařilo udržet silnou úroveň ziskovosti i navzdory nepříznivým okolnostem, které jej zasáhly. Nahlášené poklesy byly způsobeny především výrazným poklesem poptávky v Číně. Prodeje tam v minulém roce meziročně klesly až o 28 % v důsledku náročné ekonomické situace v zemi. V případě ostatních regionů šlo o opačný scénář. V Evropě podnik zaznamenal 8% meziroční nárůst poptávky, v Německu to bylo 11 %, zatímco americký trh vzrostl o 1 %. Zájem o auta rostl i v zámoří a na rozvíjejících se trzích, kde prodeje vzrostly o 6 %. K nízké poptávce v Asii se přidaly i problémy s dodávkami, což vedlo k prodlevám. Výzvou byla také ne příliš příznivá situace s elektromobilitou v Evropě. Kvůli tomu se Porsche v následujících letech více zaměří na spalovací a hybridní motory. Přesto však bude nadále vyrábět i plně elektrické modely, zejména Porsche Macan, který představilo teprve v září 2024.
Širší evropský problém
Problémům čelí celý automobilový sektor v Evropě. Výrobci musí zvyšovat ceny svých produktů kvůli vysokým nákladům, což se v konečném důsledku odráží i na poptávce spotřebitelů. Ta podle lednových údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) klesla o 2,6 %. Nejmenší počet nových registrací zaznamenala Francie s více než 6% poklesem, zatímco v největší ekonomice eurozóny, Německu, to bylo necelá 3 %. V meziročním srovnání sice došlo k nárůstu, ten však činil méně než 1 %. Automobilky se navíc snaží vyrovnat se sílící asijskou konkurencí, náročnými a přísnými regulacemi CO2 z dílny Evropské unie a zavedenými cly ze strany USA. Mnohé z nich proto volí podobná opatření jako Porsche. Například německému Ford-Werke v důsledku těchto událostí vzrostl dluh až na 5,8 miliardy EUR, přičemž na jeho snížení a oživení podnikání dostane od své mateřské společnosti Ford Motors finanční injekci ve výši 4,9 miliardy EUR. Jak píše agentura Reuters, při této příležitosti požádal místopředseda Fordu John Lawler evropské politiky o jasnější pravidla, která budou lépe odrážet poptávku.
Očekávání nejsou růžová
Aby Porsche zmírnilo negativní dopady a zlepšilo svou ekonomickou situaci, plánuje investovat 800 milionů EUR do zlepšení produktového a softwarového portfolia. V rámci snižování nákladů do roku 2029 zanikne 1 700 pracovních míst a firma také neprodlouží smlouvy na dobu určitou, což se dotkne přibližně 2 000 zaměstnanců. Prognóza výrobce na rok 2025 není příliš optimistická, protože podnikatelské prostředí by mělo zůstat i nadále náročné s vysokými náklady. Očekává se ještě intenzivnější konkurence v Asii, k čemuž se přidávají celní opatření ze strany USA. Návratnost tržeb by měla klesnout dokonce i pod aktuálně reportovaná čísla, konkrétně na 10 až 12 %, s tržbami mezi 39 až 40 miliardami EUR. [1]
Ani akcie Porsche (P911) kotované na německé burze Xetra na tom nejsou dobře, když se nacházejí na nejnižších úrovních od svého vstupu na burzu v září 2022. Dne 12. března 2025 uzavřely na úrovni 55,18 EUR, což bylo o 33 % méně oproti IPO ceně 82,50 EUR. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku je pokles ještě výraznější, a to 37 %.*

Zdroj: Investing.com*
Závěr
Porsche v roce 2024 čelilo několika náročným situacím, přesto si dokázalo udržet relativně solidní výkonnost. Jeho strategické kroky, včetně opětovného zaměření na vozy se spalovacím motorem a hybridy, naznačují snahu o dlouhodobou stabilitu v prostředí sílící konkurence a měnícího se spotřebitelského chování. Úspěch automobilového průmyslu v nadcházejících letech nebude ležet pouze na bedrech výrobců, kteří se budou muset přizpůsobit, ale bude záviset také na Evropské unii, která možná bude muset přehodnotit svůj postoj k přísným regulacím.[2]
* Údaje z minulosti nejsou zárukou budoucích výnosů.
[1], [2] Výhledová prohlášení představují předpoklady a současná očekávání, která nemusí být přesná nebo jsou založena na současném ekonomickém prostředí, které se může změnit. Tato prohlášení nezaručují budoucí výkonnost. Výhledová prohlášení jsou ze své podstaty spojena s rizikem a nejistotou, protože se týkají budoucích událostí a okolností, které nelze předvídat, a skutečný vývoj a výsledky se mohou podstatně lišit od těch, které jsou vyjádřeny nebo naznačeny v jakýchkoli výhledových prohlášeních.
Upozornění! Tento marketingový materiál není a nesmí být považován za investiční poradenství. Údaje o minulé výkonnosti nejsou zárukou budoucích výnosů. Investování v cizí měně může mít vliv na výnosy v důsledku kolísání. Všechny transakce s cennými papíry mohou vést jak k ziskům, tak ke ztrátám. Výhledová prohlášení představují předpoklady a současná očekávání, která nemusí být přesná nebo vycházejí ze současného ekonomického prostředí, které se může změnit. Tato prohlášení nejsou zárukou budoucí výkonnosti. InvestingFox je ochranná známka společnosti CAPITAL MARKETS, o.c.p., a.s. regulované Národní bankou Slovenska.
Zdroje: