Hlavní obsah
Názory a úvahy

Dotované hypotéky zaplatí všichni, k vlastnímu bydlení ale pomohou jen někomu

Foto: Adobe Stock

Někteří developeři společně s bankami v posledních týdnech opět vyvíjejí tlak na vládu, aby dotovala hypotéky. Finanční domy se přitom ohánějí případným snížením svých marží. Jak ale ukazuje nedávný polský vzor, podobné řešení prostě nebude fungovat.

Článek

Minimálně ne v té podobě, aby opravdu přispělo k vyšší dostupnosti bydlení pro mladé rodiny, které mají být primárním cílem tohoto opatření.

Zastánci tohoto kroku se možná shlédli v sousedním Polsku, kde program dotovaných hypoték loni spustila dosluhující vláda Jarosława Kaczyńského. Jenom za loňský rok na to dala ze státního rozpočtu v přepočtu téměř 6 miliard korun. Další 3 miliardy přitom plánuje do obdobného programu nalít současná vláda Donalda Tuska. Ta především vícečlenným rodinám slibuje až 0% úrok. Výsledkem je zvýšený počet i celkový objem úvěrů na bydlení. Ale za jakou cenu?

Ceny nemovitostí se v Polsku za uplynulý rok zvýšily o 9,3 %. Tento nárůst byl druhý nejvyšší v celé Evropské unii. Na hypotéku tedy teoreticky dosáhne více Poláků, ti ale také ve výsledku za vlastní bydlení mnohem víc zaplatí. Developerské společnosti si zkrátka státní podporu rozdělí mezi sebe v podobě vyšší marže při prodeji nemovitosti. Ke zvýšení dostupnosti bydlení vyjádřeného podílem příjmů domácností a ceny bytů zkrátka nedojde nebo jen zanedbatelně. Podobný efekt státní podpory hypoték není v Evropě výjimkou, podobně kvůli ní došlo k přehřátí realitního trhu například ve Velké Británii a v dalších zemích.

Dotovat hypotéky v době, kdy se vláda snaží o ozdravení veřejných rozpočtů a zároveň se úrokové sazby samy pozvolna snižují, se dá jen těžko obhájit. Stát by měl zasahovat do volného trhu jen v nutných případech a i tehdy by měl našlapovat velmi opatrně. Neuvážené státní zásahy do volného trhu často doprovázejí obrovské ztráty a mají minimální pozitivní efekt. Je třeba také připomenout, že český stát na rozdíl od svého polského souseda už hypotéky podporuje daňovými odpisy a na stavební spoření ročně přispívá částkou okolo 4 miliard korun.

Dotovanou hypotéku dostanou rodiny, které by pravděpodobně dosáhly i na tu nedotovanou. V tom prvním případě se ale na jejich dům nebo byt budou skládat všichni plátci daní včetně domácností, které jsou v drahých nájmech a hrozí jim bytová nouze. Těmto banky jen těžko umožní vzít si jakoukoli hypotéku, i tu se státním příspěvkem. Jak by poté vláda obhajovala podporu dalšího rozevírání sociálních nůžek, si nedokážu moc dobře představit.

Nechci jen kritizovat a nenabídnout přitom žádné konstruktivní řešení. Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo řadu opatření, která jsou systémová a reálně mohou pomoci nejenom mladým rodinám. S nedostupností bydlení se dnes potýká velká část společnosti včetně střední třídy. Prosadili jsme nový stavební zákon, který plně naběhne už letos v červenci. Postupně přinese rychlejší a jednodušší stavební řízení a také nižší nároky na výstavbu. To povede k nižším investičním nákladům u nových bytů.

Rozjeli jsme centra podpory investic do bydlení, která samosprávám nabízejí praktickou pomoc s bytovými projekty. Ta především menším městům a obcím zatím chyběla. I proto se do výstavby, oprav nebo nákupů bytů tolik nepouštěly. Starostkám a starostům radí třeba s různými modely financování, změnami územního plánu, přípravami urbanistických studií nebo nastavením nájemného.

Na podzim letošního roku rozjedeme program Dostupné bydlení, kde bude letos k dispozici nejméně 2,25 miliardy korun. V příštích dvou letech pak počítáme s dalšími bezmála 5 miliardami. Nabídneme v něm dotace a výhodné úvěry pro obce i soukromníky na výstavbu i rekonstrukce dostupných nájemních bytů. Chceme rozjet dlouhodobý systém podpory, který může potenciálně pomoci až 2 milionům lidí v ČR. Jeden dostupný nájemní byt pomůže v dalších desetiletích více domácnostem, které to zrovna budou potřebovat. A navíc se peníze, které samosprávám a dalším půjčíme, v dalších desetiletích vrátí státu zpět a bude možné za ně postavit další byty. Dotovaná hypotéka pomůže maximálně jedné domácnosti.

Bytová výstavba má potenciál být spolehlivým motorem hospodářského růstu. Programy na podporu dostupného bydlení jsme připravili tak, aby byly co nejvíce atraktivní i pro soukromé firmy. Spolupracujeme na tom například s Evropskou investiční bankou, která s tím má více než šedesátileté zkušenosti. V době klesající poptávky po bytech na koupi mají developeři možnost se zaměřit na státem podpořenou výstavbu nájemních bytů. Díky tomu bude stavebnictví odolnější vůči nejrůznějším krizím.

Už brzy také vládě předložíme zákon o podpoře bydlení, který samosprávám nabízí osvědčené nástroje pro prevenci a řešení bytové nouze. Ta ohrožuje přes 1,6 milionu obyvatel a už dnes představuje pro veřejné rozpočty náklady v řádu několika miliard. Pokud zákon nepřijmeme, je výhled do budoucna v tomto ohledu víc než pochmurný.

Ke skutečnému zvýšení dostupnosti bydlení přispěje až kombinace těchto a dalších opatření. Selektivní státní pomoc několika vyvoleným k cíli nepovede.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz