Hlavní obsah
Internet, technologie a elektronika

Motor na vodu, Otevřený systém pro pohon budoucnosti – bez emisí, bez zásuvky

Foto: Jan Balín

Revoluční systém HWEG mění pravidla hry. Elektrolýza vody generuje vodík, který pohání auto, dobíjí baterii a nepotřebuje ani zásuvku. Vzniká jen čistá voda. Budoucnost bez tankování je tady.

Článek

Jak to funguje?

HWEG (Hydrogen Water Energy Generator) je uzavřený systém pohonu, který využívá vodu jako zdroj vodíku. Pomocí elektrolýzy v reálném čase získává vodík pouze tehdy, když je potřeba – zejména při poklesu kapacity baterie. Následným spalováním vodíku vzniká elektrická energie pro baterii a jediný výstupní produkt je opět voda.

Systém funguje bez zásuvky, bez vnějšího dobíjení a bez nutnosti tankování fosilních paliv či vodíku – palivo si vyrábí sám.

Autonomní dobíjení

Elektrolýza vody probíhá zcela autonomně. Spustí se vždy, když kapacita baterie klesne pod 100 %, bez ohledu na to, zda je vozidlo v pohybu nebo v klidu. Vše je řízeno vestavěnou elektronikou. Systém dobíjí tiše, bez vibrací a bez vnějších známek činnosti.

Chlazení a tepelný management

Pod podlahou vozu je umístěna vodní lázeň s aktivním chladicím systémem, která zajišťuje ideální teplotní podmínky pro elektrolýzu, baterii i spalování. Tento prvek zároveň přispívá ke zvýšení životnosti komponent a bezpečnosti celého systému.

Údržba a výměna vody

Přestože se voda v systému cyklí, dochází k drobným ztrátám a znečištění. Pro zachování maximální efektivity se doporučuje:

  • Doplnění destilované vody: 1× za 1–2 měsíce (při běžném používání)
  • Kompletní výměna vody: 1× ročně
  • Při extrémním zatížení (dlouhé trasy, horké klima): kontrola hladiny vody 1× měsíčně

Kolik vody je třeba?

Celý systém pracuje s vodní kapacitou přibližně 8–10 litrů. V praxi to znamená:

  • 1–2 litry destilované vody měsíčně (cca 20–40 Kč měsíčně)
  • Roční výměna celé náplně = 10 litrů (cca 100–200 Kč ročně)

Tedy řádově korunové náklady oproti tisícům za palivo.

Absolutně bez emisí

Při provozu HWEG vzniká pouze vodní pára, která je zachycena a recyklována zpět do systému. Nevzniká žádné CO₂, oxidy dusíku ani pevné částice. Díky tomu je vůz zcela vyňat z emisních daní a může být provozován i v bezemisních zónách.

Jednoduchá výroba a nízká cena

Systém lze zabudovat i do vozidel střední třídy. Při sériové výrobě a optimalizaci nákladů lze cenu celého vozu udržet pod 500 000 Kč. Výkonově je přitom srovnatelný s dnešními elektromobily a výrazně levnější v provozu i údržbě.

Otevřené řešení pro všechny

Tento návrh je zveřejněn jako dar světu – bez nároku na zisk. Cílem je, aby jej mohly využít univerzity, vývojáři i automobilky. Jde o reálný a fyzikálně uskutečnitelný koncept, který nevyžaduje žádné utopické technologie – jen chytré spojení existujících prvků.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám