Hlavní obsah

Špion v kapse

Foto: internet

Jak nás naše telefony odposlouchávají a cílují na nás reklamu: Pravda, mýty a realita.

Článek

V moderní digitální éře se často setkáváme s pocitem, že naše chytré telefony nás nejen sledují, ale dokonce i odposlouchávají.

Například: Mluvili jste o dovolené na Maledivách a najednou na vás vyskakují reklamy na exotické destinace?

Tento fenomén vyvolává řadu otázek i obav. Může být náš telefon opravdu tak „chytrý“

Jak funguje sběr dat a cílení reklam?

A co je pravda, mýtus nebo pouhá náhoda?

1. Sběr dat: Jak nás technologie sledují?

Mobilní zařízení, aplikace a internetové platformy sbírají obrovské množství dat o svých uživatelích. Tyto informace se využívají pro personalizaci služeb, ale také pro cílení reklam. Jakými způsoby jsou data získávána?

a) Data z aplikací a webových stránek

Každá aplikace nebo web, který používáme, může shromažďovat informace o naší aktivitě – například jaké stránky navštěvujeme, co hledáme nebo na jaké odkazy klikáme.

Tyto údaje pak mohou být sdíleny s reklamními platformami, jako je Google Ads nebo Meta Ads (Facebook).

Například, pokud si na e-shopu prohlížíte běžecké boty, je pravděpodobné, že se vám brzy zobrazí reklamy na sportovní vybavení.

b) Geolokace

Mnoho aplikací žádá přístup k naší poloze.

Informace o tom, kde se pohybujeme, mohou být použity k cílení reklam – například na místní restaurace nebo obchody.

Pokud se například často pohybujete v blízkosti fitness centra, může se vám zobrazit reklama na jejich služby.

c) Metadata z telefonu

Telefony mohou poskytovat i nepřímé informace, jako jsou data o síti, času nebo typu zařízení.

Tato data sice neprozrazují vaši konverzaci, ale pomáhají vytvořit komplexní obraz o vašem chování.

2. Mýtus odposlouchávání: Slyší nás telefony opravdu?

Jedním z nejrozšířenějších mýtů je, že chytré telefony aktivně poslouchají naše hovory a analyzují je pro účely cílení reklamy.

Co na to říkají odborníci a technologie?

Technická omezení

Odposlouchávání by znamenalo, že každý telefon by neustále zaznamenával a analyzoval miliony hodin konverzací v reálném čase.

Profesor David Choffnes z Northeastern University, který vedl studii o sběru dat aplikacemi, potvrzuje, že takové operace by byly technicky i ekonomicky neudržitelné.

Regulační rizika

Odposlouchávání uživatelů bez jejich vědomí by porušovalo zákony na ochranu soukromí, jako je GDPR v EU nebo CCPA v Kalifornii.

Firmy jako Google nebo Apple by riskovaly astronomické pokuty a ztrátu důvěry uživatelů.

3. Jak je to tedy možné?

Pocit, že nás telefon „slyší“, pramení často z pokročilých algoritmů, které analyzují naše chování a předpovídají naše zájmy. Jak to funguje?

a) Korelace dat

Pokud například často vyhledáváte zdravé recepty a poté zmíníte smoothie mixér, je pravděpodobné, že reklama na mixéry se objeví, protože algoritmus už předpokládá váš zájem. Jedná se o efektivní analýzu dříve nasbíraných dat.

b) Sdílená data mezi aplikacemi

Různé aplikace a služby sdílejí informace mezi sebou.

Například pokud aplikace sleduje, co píšete do nákupního seznamu, a jiná analyzuje vaše vyhledávání, může vzniknout přesná reklamní strategie.

Tato praxe byla zdokumentována v několika studiích.

c) Psychologický efekt

Mozek si často více všímá věcí, které jsou aktuálně relevantní.

Pokud například uvažujete o koupi nového auta, může se vám zdát, že se reklamy na auta objevují častěji – i když tomu tak ve skutečnosti není.

Tento jev je známý jako Baader-Meinhof fenomén.

4. Jak chránit své soukromí?

I když telefony pravděpodobně neodposlouchávají, je zřejmé, že sběr dat je reálný a masivní.

Existuje však několik kroků, jak omezit množství informací, které o nás zařízení a aplikace shromažďují.

a) Zkontrolujte oprávnění aplikací

Pravidelně procházejte oprávnění aplikací na svém telefonu a odebírejte ta, která nejsou nezbytná – například přístup k mikrofonu, poloze nebo kontaktům.

b) Používejte soukromé režimy a blokátory sledování

Prohlížeče jako Firefox nebo Brave nabízejí funkce na blokování sledování. Aplikace jako Privacy Badger mohou pomoci omezit shromažďování dat.

c) Nastavení reklamních preferencí

Platformy jako Google nebo Facebook umožňují nastavit, jaká data mohou používat pro personalizaci reklam. Upravte tato nastavení ve svém účtu.

d) Zvažte použití VPN

VPN (virtuální privátní síť) může zakrýt vaši IP adresu a ztížit sledování vaší online aktivity. Renomované služby jako NordVPN nebo ExpressVPN nabízejí uživatelsky přívětivé a bezpečné řešení.

Závěrem

Telefony a aplikace nás sice pravděpodobně neodposlouchávají, ale data, která vědomě i nevědomě sdílíme, stačí k vytvoření velmi přesného profilu, podle kterého nám jsou reklamy cíleny.

Uživatelé by si měli být vědomi toho, jaká data poskytují a jak je mohou chránit. Informovanost a aktivní přístup k ochraně soukromí jsou klíčem k větší kontrole v digitálním světě.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz