Článek
V prosinci roku 2023 se Plzeňský Prazdroj rozhodl odstoupit z veškeré podpory Olympijských her v návaznosti na rozhodnutí Mezinárodního Olympijského výboru o účasti ruských a běloruských sportovců. Plzeňský Prazdroj se stáhl z veškeré komunikace směrem k olympiádě a peníze, které měl pro olympiádu připravené, slíbil, že pošle českým sportovcům jinou cestou.
Toto rozhodnutí podle dostupné komunikace nijak nepoznamenalo jinak perfektní vztahy Českého olympijského výboru s Plzeňským Prazdrojem, který například podporuje i Českou hokejovou reprezentaci. Nicméně vedle mnoha jiných věcí bylo zapotřebí začít řešit, kdo se ujme volného místa v Českém domě, kam jsou fanoušci i sportovci dlouhodobě zvyklí chodit na pivo.
Se skvělou zprávou přišel olympijskytym.cz, když oznámil, že stabilního dodavatele piva dokáže ve vzájemné spolupráci nahradit 16 minipivovarů z různých krajů Čech. Fanoušci z celého světa tak budou mít možnost ochutnat i méně známé chutě českého pivovarnictví a k občerstvení budou sloužit známé české pochutiny. Nutno podotknout, že slovem nahradit je myšlena pouze a jenom distribuce piva. Nejedná se tedy o sponzorství a pivovary mají dle podmínek jen velmi omezené možnosti, jak se nechat s olympiádou spojovat na svých sociálních sítích. V tuzemsku lze tyto značky a jejich piva identifikovat pod štítkem „na čepu v Paříži“.
Myšlenka je to skvělá a krásná: Přijdete do Českého domu, dáte si maso z udírny s domácím chlebem a například Trautenberka z Malé Úpy v Krkonoších. Rázem máte chuť se do té malé země uprostřed Evropy přestěhovat, naučit se ten zbytečně složitý jazyk plný Ř a zjistit, co je pravdy na tom, že Česko je národ Švejků.
Jak hloupé a zbytečné by bylo si po této nádherné představě vložit do hlavy myšlenku, že pokud nebude v Českém domě Plzeňský Prazdroj, který svým distancováním se od olympiády podtrhl svou podporu Ukrajině, tak by tam nemělo být žádné pivo a pokud se tam jakýkoliv pivovar bude chtít vydat, tak by měl být veřejně zostuzen a označen za proruský?
Jak absurdní je házet tyto skvělé značky přes palubu, když se chystají „reprezentovat“ Česko (není to tedy na sportovištích, kam míří 113 českých sportovců, ale na čepu v Českém domě)? Co se vůbec stalo současné společnosti, když je schopna si okamžitě zařadit někoho na „black list“, aniž by ten dotyčný člověk nebo firma dostal/a možnost se k tomu vyjádřit?
Plzeňský Prazdroj zrušil sponzoring kvůli účasti ruSSáků na OH v Paříži.
— Martina Fraňková (@PrahyTeta) July 8, 2024
Na uvolněné místo se nacpali níže uvedení výrobci.
Bez výjimky jdou na můj black list.
Trhněte si pípou, zmetci. pic.twitter.com/y4DXm9js3L
On se nakonec k tomu vyjádření dotyčný člověk a zástupce firmy dostal. Pan Adam Huml z pivovaru Zichovec uvedl v rozhovoru pro DVTV množství věcí na pravou míru: Úsměvným faktem je například to, že v Českém domě se na olympiádě bude podávat vedle minipivovarů i zmiňovaný Plzeňský Prazdroj, ačkoliv to bude pravděpodobně pouze ve VIP sekci a bez jakékoliv komunikace. Sám pan Huml pak například na začátku války ubytoval ve svém penzionu uprchlíky. Co je potřeba všechno uvést, aby se člověk očistil od něčeho, co vůbec neudělal? Je skvělé, že se tyto informace dostaly ven a nezbývá než doufat, že se dostanou ke všem, kdo je potřebují slyšet, aby mohli přehodnotit své ukvapené, ale hlavně hloupě sdílené závěry.
Kdo se dokáže omluvit poté, co na někoho házel špínu neprávem? Kdo nahradí firmě to, že se jí zhoršila pověst? Kdo se z toho poučí a už takovou hloupost nikdy neudělá? Jak může být někdo schopen psát zavádějící fakta, která nemá ověřená s vědomím, že to někomu může zkomplikovat život? To jsou otázky, na které snad radši nechci znát odpověď.