Hlavní obsah
Aktuální dění

Ohromit číslem

Středočeský kraj si nechal zpracovat analýzu ze které plyne, že na investice do silniční sítě 2. a 3. třídy je potřeba v průběhu 20 let vynaložit částku 170 miliard korun.

Článek

Pokud se tedy provede jednoduchý výpočet, průměrná roční investice vychází na 8,5 miliardy korun. To je oproti stávajícím investicím, které činí 5,5 miliardy, nárůst o 35 %.

Je pravda, že kraje převzaly silnice nižších tříd ve špatném stavu a s vysokým vnitřním dluhem. Silnice zejména okolo Prahy jsou navíc nadměrně zatížené a intenzitou dopravy se mohou směle rovnat silnicím 1. třídy. Má ale Středočeský kraj dostatečné personální kapacity na to, aby mohl řešit investičně a technicky správně tolik staveb? A mají takovou kapacitu stavební firmy a dodavatelé?

Na první otázku si troufám odpovědět záporně – kvalifikovaná pracovní síla na trhu práce zoufale chybí a výše zmíněný nárůst nejde vykrýt z vnitřních rezerv, pokud nějaké vůbec jsou. Není navíc výjimkou, že investiční technik nebo stavební dozor investora má v jednu chvíli na starost pět a více staveb, a tak je stále obtížnější tyto kvalifikované odborníky poptávat. Na druhou otázku je odpověď jednodušší – stavební firmy to pravděpodobně zvládnout mohou. V případě stavebního boomu to však může znamenat nárůst cen.

K samotné částce se dá říct, že je ohromující, a to i v kontextu toho, že se jedná o částku plánovanou na 20 let. Středočeský kraj má celkem 8 643 km silnic nižších tříd – průměrně se tedy jedná o 19,7 mil. Kč/kilometr. V plochách je to ještě markantnější – na 1 m2 to vychází na 3 417 Kč v případě kompletní rekonstrukce. Na celé silniční síti to ale rozhodně není efektivní. Otázkou také je, jestli jsou na tuto situaci připraveni řidiči. Plánované investice by totiž znamenaly, že bude každoročně uzavřeno asi 400 km silnic.

Nezpochybnitelné je, že řada silnic ve Středočeském kraji potřebuje urgentní opravy. Silnice by se navíc neměly opravovat až v momentě, kdy jsou téměř nesjízdné, a proto se do nich vyplatí investovat i při mírnějším porušení. Nicméně není možné generalizovat. Všechny silnice nejsou ve stejně špatném stavu. Je proto nezbytné přesně identifikovat typ porušení, na síťové úrovni zjistit stav a na základě těchto podkladů zodpovědně projektovat a připravovat stavby – přesně tak, jak je to pospáno v TP 87. Jen tak budou investice vynakládány účelně a efektivně.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám