Článek
Brouzdám po internetu, sháním nějakou pěknou košili. Dlouho nenalézám „tu pravou“, když tu náhle: nějaké Balando.cz má přesně tu, kterou sháním.
Obvykle si e-shopy důkladně prověřuji, tady jsem ale byl natolik nadšený onou košilí, až jsem úplně vypnul mozek a do virtuálního košíčku ještě přihodil pár věcí. Ani platba pouze předem mě neodradila, a tak jsem popadl kartu a penízky hloupě poslal.
Stránky obchodu vypadají solidně, spousta věcí, které jinde snad ani nelze sehnat. Chlubí se odesláním do 24 hodin, mají spoustu dobrých recenzí, titul obchod roku… Jenže to má jeden „maličkatý“ háček. Všechno to je jedna velká lež, před kterou varuje nejen ČOI.
Onen obchůdek se totiž tváří jako český, ale jaksi se už nezmiňuje o tom, že je to jen klasický přeprodej nekvalitního zboží z Číny a pokud vám objednávku náhodou odešlou, nebude to určitě do 24 hodin, ale nějakou dobu to bude trvat. Plus ještě tak měsíc cesta.
Tohle všechno jsem zjistil právě až po zaplacení, nevadí, objednávku tedy okamžitě zruším a oni mi vrátí peníze. Leda tak ve snu. Na zrušení objednávky vám balando.cz napíše, že dle jejich obchodních podmínek to není možné. To je ale v přímém rozporu se zákonem!
Ani po dvou týdnech jsem je nepřesvědčil o tom, že zrušení objednávky je platné, a tak jsem se obrátil na banku a požádal o tzv. Chargeback, tedy „násilné“ vrácení peněz zpět - reklamaci platby kartou. Mezitím se balando.cz rozhodlo, že mou zrušenou objednávku odešle na cestu z Číny, i když byla objednávka zrušena tak, jak ukládá zákon.
Banka záležitost řešila zhruba měsíc a mezitím po měsíci a půl skutečně dorazila má zrušená objednávka. Překvapení se nekonalo, objednávka samozřejmě dorazila nekompletní, naprosto neodpovídající tomu, co bylo zobrazeno a popsáno na stránkách.
To nejlepší ale přišlo krátce po rozbalení (které jsem si samozřejmě důkladně zdokumentoval), banka mi sdělila, že mé reklamaci platby kartou vyhověla a vrací mi peníze zpět. Balando.cz se tak ocitlo jak bez peněz, tak i bez zboží.
O závěrečném problému s objednávkou jsem samozřejmě obchod vyrozuměl, ale dostal jsem jen automatickou odpověď s citací části jejich obchodních podmínek. Jako obvykle. A další várku žvástů. Zmínku o úspěšném zrušení platby zcela přehlédli, nebo jí nechtěli věřit.
Zdvořile jsem tedy nabídl, že pokud mi předem uhradí náklady, zboží jim rád pošlu zpět a k tomu jsem přiložil potvrzení o zrušení platby prostřednictvím banky. Na to jsem už ale žádnou odpověď dosud nedostal…
Když už se tedy necháte podobně napálit, plaťte vždy kartou. Máte pak solidní naději na návrat svých peněz. A hlavně: veškerou komunikaci s obchodem si pečlivě ukládejte.
Pokud si ale obchod důkladně prověříte, ušetříte si spoustu starostí.
https://www.penize.cz/ochrana-spotrebitele/453264-e-shopy-na-ktere-jsou-urady-kratke-balando-joot-a-bonky-dal-klamou-zakazniky
https://kapitalio.cz/balando-recenze-zkusenosti-rizikovy-e-shop-pred-kterym-coi-varuje/
https://www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna/detail/balando-odstoupeni-od-smlouvy/1471
https://www.penize.cz/ochrana-spotrebitele/437326-joot-cz-balando-recenze-zkusenosti-bonky-booho-rivalenti-finlando
https://recenze-obchodu.cz/podvodne-e-shopy/598/