Článek
Svět začíná být opravdu „na baterky“. Lidé, probuďte se, žijte, nebo se dočkáte i srdce a mozku na baterky a stanete se stroji, pokud se včas nepřihlásí o slovo zdravý rozum! Příroda nám to připomíná stále více. JŠ
***
Zlo jsme schopni vnímat jen v té své přízemní rovině, a když je nějaká obludnost dostatečně velká, tak ji prostě nevidíme - na rozdíl od těch malých sviňárniček, které dobře známe, protože se jich každý den sami do pouštíme…
A nejúčinnější je, když společnost, která je cílem útoku, se nechá natolik vystrašit, že to pak dělá za útočníka - vzdá se svých hodnot a bojuje sama proti sobě, rozkládá se za vítězného troubení kremelských fanfár zevnitř…
Šířit ve společnosti názory, které nemají autora, tvář, adresu s pomoci programů, o jejichž nastaveni nic nevíme, je věc z podsvětí, gangsterská metoda, která dnes ovšem ovlivňuje úplně všechno - volby, politické strany, ekonomiku, kulturu … Něco takového může nechat provozovat v domě jenom nesvéprávný blbec nebo terorista, který má spadeno na tuhle civilisaci…
Je, protože není v lidských silách mít nad tím kontrolu, ačkoli to bude ovlivňovat úplně všechno čím dál víc. A nejde jen o nějaké falešné informace, ohrozí to chod veškerých zařízení a institucí, které jsou on·line, bank, nemocnic, elektráren… Všechno, co bude na internetu, bude napadnutelné a zneužitelné a my budeme vydávat čím dál větší sumy peněz na svou ochranu před něčím, co bude vždy o krok napřed, a co vzniklo jako soukromý byznys bez jakýchkoli pravidel…
Patočka, který viděl daleko dopředu, ohledně doby „poevropské“ přichází s tezí, že západní vědecko-technická civilizace má specifický přistup ke skutečnosti, který proměňuje vnímání světa, člověka a jeho existence - vítězí v něm idea lidské nadvlády nad přírodou, mistrování přírody, kdy se člověk cítí jako vládce světa, kterému příroda slouží, místo aby žil v koexistenci s ní, tak přírodu rabuje.
Ona objektivizující racionalita je ve skutečnosti iracionální a taky naivní, nebo spíše infantilní - my nepočítáme přírodu, ale příroda počítá nás, a jestli nehodíme zpátečku, nezačneme se modlit, tedy nahlížet na svět a sebe v něm z „Patočkova“ jiného úhlu, velmi rychle nám to taky spočítá…
Zatímco Fukuyamova teze se potvrdila jen z poloviny - globálně se rozšířil kapitalismus, aniž by se ovšem rozšířila demokracie, lidská práva, svoboda, ukazuje se dnes Patočkova analýza bohužel jako aktuálnější a jasnozřivější.
Socky, čímž nemyslím bezdomovce, vytvářející do sebe uzavřené sociální bubliny, které potvrzují samy sebe, destruují kritický dialog, uzavírají lidi v jejich vlastní blbosti, která je svatá, protože co je naše, to se počítá. Na cestu do pekla světu vládne banalita. To je ona banalita zla, o níž mluví Arendtová, která si při sledování procesu s Eichmannem všimla, že v podstatě nejnápadnější rys jeho osobnosti byla naprostá neschopnost autenticky a kreativně myslet. Dneska jsou Eichmannů na sociálních sítích miliony.
Obávám se, že ano. Zbývá jen doufat, že na rozdíl od Eichmanna nedostanou příležitost k organizování nějakých zločinů proti lidstvu.
Petr Placák, 6. září 2025
https://www.europeanjusticeorganization.com/cs/news/kacirske-eseje-o-budoucnosti-svobody-a-demokracie



