Hlavní obsah

Je nejvyšší čas přidat aktivní uhlí do půdy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Canva

Ilustrační obrázek

Že je uhlí jednou z nejlepších příměsí do půdy našich zahrádek, to se všeobecně ví. Ale už se zapomíná na to, že není uhlí jako uhlí. Dnes se proto podíváme na aktivní uhlí, které je pro naše záhony to nejlepší.

Článek

Dřevěné uhlí, nebo také aktivní uhlí či biochar je unikátní přírodní produkt. Přirozeně vzniká při lesních požárech. Půda po požárech má výrazně lepší vlastnosti, je zdravější a umožňuje vyšší výnosy pěstovaných plodin.

Aktivní uhlí není pouze hnojivo nebo živina

Aktivní uhlí pomáhá zlepšit strukturu půdy. Usnadňuje průnik vody, živin a vzduchu k rostlinám, čímž přispívá k lepšímu růstu a zdraví rostlin. Protože zároveň absorbuje přebytečnou vlhkost, předchází plísním a hnilobě, a také působí proti vývoji patogenů. Zároveň ovšem zadržuje vodu a zem nevysušuje, čímž pomáhá rostlinám překonat období sucha.

Aktivní uhlí v půdě podporuje život prospěšných mikroorganismů v půdě, což vede k přirozené regeneraci půdy. Také na sebe váže škodliviny a toxiny a zabraňuje jejich pronikání do pěstovaných rostlin.

Aktivní uhlí by také mělo být součástí každého kompostu, jehož tvorbu urychlí až o 20%. Zároveň také odstraňuje nepříjemný zápach, který z kompostu vychází.

Aktivní uhlí je opravdu skvělý pomocník pro každého zahrádkáře. Jenže kde ho vzít, když se z lesů odnášet nesmí? Naštěstí vše se dá koupit. Já jsem vyzkoušela aktivní uhlí, biochar, od Dr. Uhlí. Byla to skvělá volba, protože všechny potřebné informace pro aplikaci jsem zjistila ze sáčků na výrobcích. I práce s uhlím nakonec nebyla tak náročná, jak se na první pohled může zdát. Do kompostu jsem ho pouze vysypala, před aplikací do země jsem ho na dva dny namočila do vody. Poté jsem uhlí z vody lopatkou vyndala, smíchala se zeminou a zalila zbylou vodou.

Než jsem s biocharem začala pracovat, měla jsem obavy z prašnosti a velikosti uhlí. Na všech obalech se píše, že biochar práší. A také se na všech obalech uvádí velikost, ale protože nemám vůbec žádný odhad, na tyto informace jsem se nemohla spolehnout.

Ano, biochar trošku práší. Ale pokud jej nesypeme z výšky, nepráší skoro vůbec. Natočit video, které je součástí příspěvku na Instagramu, proto byla celkem výzva. A co se týká velikosti uhlíků. Nebojte se ani větší hrubosti. Uhlíky jsou opravdu malé a při práci se ještě rozlámou. V zemi proto žádné větší kousky nezůstávají.

Jak jsem psala v jednom z předchozích článků, není uhlí jako uhlí. U aktivního uhlí od Dr. Uhlí mám jistotu, že obsahuje pro mou zahradu jen to nejlepší. Výrobce deklaruje, že se jedná o 100% přírodní a silně ekologický produkt, který není nijak škodlivý pro půdu ani rostliny a uvádí, že neobsahuje žádné umělé chemikálie.

Ano, můžeme toto aktivní uhlí nahradit popelem. Jenže popel musí být 100% ze dřeva. Jakákoli další příměs může pouze uškodit. A je jedno, jestli se dřevem spálíte papír nebo uhlí. Dnešní papír není papír. Dnešní papír je napouštěn různými chemikáliemi. A ne všechny chemikálie a toxické látky při hoření v krbu úplně zmizí. I proto dávám přednost biocharu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz