Hlavní obsah
Názory a úvahy

Komunikovat s úřady pomocí datové schránky je peklo

Foto: Canva

Ilustrační obrázek

Jeden by řekl, že když po nás stát chce, abychom používali datové schránky pro komunikaci s úřady, tak úředníci ví, jak mají datové schránky používat. Bohužel, pravda je někde jinde a rychlá komunikace s úřady se rázem změní v peklo.

Článek

Sama jsem se mnoho let komunikaci pomocí datové schránky vyhýbala. Datová schránka mi přišla jako další nesmyslné nařízení ze strany státu a pro mne byla jen komplikací a dalším nesmyslem, se kterým se musím naučit pracovat. Jenže letos se mi začalo stávat, že mi úřady vrací e-maily psané na podatelnu, protože nemám v e-mailu ověřený podpis. Šla jsem do sebe, naučila jsem se používat datovou schránku a veškerou komunikaci s úřady jsem vedla datovou schránkou. Jaké však bylo mé překvapení, když mi úředníci začali odpovídat.

Za poslední měsíc jsem poslala mnoho zpráv datovou schránkou, ale jen minimum odpovědí se mi datovou schránkou vrátilo. Ve většině případů mi úředníci odpověděli e-mailem, který na mne našli na internetu. Co na tom, že jako OSVČ mám více projektů a používám více e-mailů. Občane, starej se a odpovědi si zpracuj a přiřaď, jak chceš. My jsme Ti odpověděli. Alespoň takto na mne působí e-maily, které mi z úřadů přišly. Co na tom, že jsem k podpisu pro jistotu doplnila e-mail, na který mi mohou odpovědět i telefonní číslo, na které mi mohou zavolat. Proč by si úředníci nedali tu práci a nezkoušeli mne kontaktovat jinak.

Našlo se několik málo úředníků, kteří mi opravdu zavolali. Ale ty bych spočítala na prstech jedné ruky. Ve většině případů mi přišly odpovědi na jeden z e-mailů, které pro práci používám. Kolik odpovědí poslali úředníci jinam, to si netroufám odhadovat. OSVČ s mým jménem a příjmením je 47. Na portálu občana jsem zjistila, že si mé jméno vyhledalo pět úřadů. Jedna úřednice mi dokonce i volala, jaké je mé IČ, že ho přeci nebude dohledávat. Že by se podívala na adresu, odkud jí do datové schránky zpráva přišla a kde by IČ viděla, jí přišlo složité.

Třešničkou na dortu mé komunikace s úřady pomocí datové schránky bylo rekomando, které mi dopoledne přinesla pošťačka. Úřad tato forma odpovědi stála krásných 85,-Kč. Kdyby se alespoň jednalo o odpověď na mou otázku, tak bych ještě přimhouřila oko. Ale v tlusté obálce jsem našla směrnici z webu úřadu, která můj problém vůbec neřeší, na což jsem už v datové správě úředníky upozorňovala.

Když mi datovou schránkou přišel ručně podepsaný sken odpovědi, myslela jsem, že si ze mne úředníci dělají legraci. Ale jak se mi z úřadů odpovědi vrací, zjišťuji, že tato paní úřednice alespoň umí poslat datovou schránkou odpověď.

Milý státe, pokud po mne něco chceš, bylo by fajn, kdyby tvá nařízení úředníci ovládali. Pokud nejsi schopen naučit úředníky se svými systémy pracovat, jak si můžeš dovolit vnucovat je lidem, kteří tě živí? Opravdu je tak složité naučit úředníky pracovat podle směrnic, které jsi sám nastavil a které my, občané, musíme a máme dodržovat?

Pokud se v přebujelé státní správě nenajde nikdo, kdo by úředníky s datovou schránkou pracovat naučil, nemám problém jim dát školení a naučit je s datovou schránkou pracovat. Tohle, co se nyní děje, je totiž opravdu nepřijatelné.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz