Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Nevyžádané telefonáty jsou tu stále. Jak se jim bránit?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Canva

Ilustrační obrázek

Dobrý den, jmenuji se Václav, jsem ze společnosti XY (název je smyšlený) a nebojte, nebudu vám nic nabízet ani prodávat. Mohu s vámi mluvit? I takhle může začít hovor, který prý k ničemu nezavazuje.

Článek

Zvoní vám telefon a ukáže se, že volá SPAM. No, neberte ho, když máte chvilku času a přemýšlíte nad tím, jakou super nabídku opět obdržíte. Z telefonu se ozve hlas mladého pána, který mluví jako Leonardo DiCaprio ve filmu Vlk z Wall Street a připomíná mi nejednoho super šéfa, který nedá na americký model businessu dopustit. Tento typ lidí nejenom že nemám ráda, ale dokážou mne tak hodit do pohody, že se začnou dít věci.

Václav mi pokládá otázku za otázkou. Zajímá ho, kde nakupuji parfémy, a dá mi na výběr několik možností. Na mou odpověď, že parfémy nekupuji, ale dostávám, nereflektuje. Asi jsem divná, ale je to už mnoho let, kdy jsem si sama parfém kupovala. Od určitého věku mám doma tolik parfémů, že je nemám kam unosit a už je beru jako exponáty připomínající mi různé chvíle a příležitosti.

Když je chudák Václav v úzkých, svolím, že bych si parfém určitě koupila, ale pouze za předpokladu, že bych je nedostávala. A tak jsme se mohli v rozhovoru posunout dál. Tím jsem zjistila, že mi nabízí možnost stát se účastníkem soutěže o luxusní parfém vyrobený ve Francii. Když budu mít štěstí a vylosují mne, dostanu slevu a pokud budu mít štěstí ještě větší, mohu dostat celý parfém zdarma.

Jen co toto milý Václav pověděl, opět jsem měla před očima slavného Leonarda a viděla jsem jeho výraz, jak mne má jistou. Má role se s rolí Václava v mžiku vyměnila. Otázky jsem začala klást já. Zajímalo mne, zda je hovor nahrávaný a kde na mne vzal milý Václav telefonní číslo. Byla jsem informovaná, že o nahrávání hovoru by mne informoval na konci rozhovoru a že jsem prý kdesi potvrdila souhlas s GDPR.

Tak takhle opravdu ne

Jsem si jistá, že společnosti XY jsem souhlas s GDPR nikdy neposkytla. Nikdy jsem u nich nenakoupila a i přesto, že údajně prodávají luxusní francouzské parfémy, nemám o této společnosti vůbec žádné povědomí. Jsem si proto naprosto jistá, že mé údaje od někoho koupili. Milému Václavovi jsem oznámila, že pokud byl hovor monitorován, měl mne na to upozornit předem, abych mohla hovor ukončit, což bych opravdu udělala. Chudák Václav bude mít asi o čem přemýšlet.

Vím, nyní bych se měla obrátit na úřady a neřešit celou věc blogovým článkem. Ale už jednou jsem se pokusila v jiném případě na úřad obrátit a dopadlo to tak, že to byla ztráta času a nic se nevyřešilo. A to mne společnost volala opakovaně skoro rok, pokaždé z jiného telefonního čísla, které jsem vždy musela doložit.

Tento článek píšu proto, že prodejní praktiky, které nevidím úplně košer, opět pokročily. Už nic nekupujeme, pouze můžeme vyhrát. Kdybychom vyhranou slevu chtěli uplatnit, stanou se z nás kupující. Svým způsobem mne tedy milý Václav i přes úvodní větu, že nic nebudu kupovat, v případě mého štěstí uvádí v omyl. Vždyť kdyby se nepočítalo s tím, že výherce slevu uplatní, nebude tato telefonická kampaň. Václav nebude mít co dělat a já nebudu mít brouka v hlavě, se kterým se musím svěřit.

Byť se může zdát, že o nic nejde, opak může být pravdou. Tento milý Václav určitě umluví mnoho lidí, aby se soutěže zúčastnili. Kolik slev a parfémů lze vyhrát, to mi Václav nesdělil. Předpokládám, že to nebudou malá čísla. A lidé, kteří rádi nakupují ve slevě a rádi vyhrávají, neodolají super koupi luxusního parfému za skvělé ceny, na které se dostali jen díky tomu, že se zúčastnili soutěže.

Chraňte si své osobní údaje

Zneužít osobní údaje není složité. A pokud opravdu společnost XY získala mé osobní údaje díky mému souhlasu s GDPR, nemá pouze mé telefonní číslo. Jen se mohu domnívat, jaké mé další osobní údaje byly prodány a komu.

Jinak než zveřejněním se s podobnými situacemi asi bojovat nedá. Dokud se o problémech nebude mluvit, budou se opakovat. Dokud nebudou úřady efektivně jednat, nemá vůbec žádný smysl se na ně obracet. Je to začarovaný kruh. Začarovaný kruh, který nepřeje slušným lidem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz