Hlavní obsah
Příroda a ekologie

PVC do plastu patří, podlahové krytiny ne. Molitan není plast. Jak se máme v třídění odpadu vyznat?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Canva

Ilustrační obrázek

Můj úkol zněl jasně. Napsat plán třídění odpadu podle metodiky. Myslela jsem si, že to bude hračka. Ale brzy jsem zjistila, že jsem se více mýlit nemohla.

Článek

Metodiky jsou zmatek nad zmatek. Jsou protichůdné jako černá a bílá. Například metodika pro třídění plastů je kapitola sama o sobě. V jednom jediném odstavci se totiž píše, že podlahové krytiny do plastů nepatří. Ale na konci zmíněného odstavce se již píše, že PVC do kontejneru na plasty patří. Tak co si z toho máme vybrat?

Nejběžnější podlahovou krytinou je PVC. Ať se jedná o lino nebo o běžnou plovoucí podlahu, jde o PVC. Dokonce i vinylová podlaha je vyrobena z PVC. Pokud tedy nemáme podlahu dřevěnou nebo z linolea, je vysoká pravděpodobnost, že máme podlahu vyrobenou z PVC. Pokud chceme tuto podlahu vyměnit, kam ji máme vyhodit?

Slyšela jsem argument, že lino patří do objemného odpadu. Ano, toto nerozporuji úplně. Pokud mám roli lina, není nic jednoduššího, než ji vyhodit do objemného odpadu. Ale to vidím pouze jako výjimku, možnost, jak si usnadnit práci. Kdybych chtěla, lino rozřežu na kousky. Tyto kousky se mi do tříděného odpadu i do popelnice na směsný odpad vejdou. Tak kam bych je měla vyhodit?

Logicky bych se rozhodla pro popelnici na tříděný plast. Vždyť, jak už jsem zmiňovala, lino je PVC a PVC je plast, který patří do žlutého kontejneru na sběr plastů. Jak jednoduché. Ale zase jsem u toho, že lino je podlahová krytina, která jako taková do kontejneru na tříděný plast nepatří. Nevím, jak vy, ale já se stále nemohu rozhodnout, kam mám staré lino vyhodit.

Nejsou to pouze podlahové krytiny vyrobené z PVC, které smíme a zároveň nesmíme třídit do plastů. Například takový polystyren do plastů patří, ale pouze v určitých lokalitách. V jednom se však třídění polystyrenu shoduje všude. Tam, kde se smí polystyren vyhazovat do kontejneru na plasty, musí se rozřezat na malé kusy.

Molitan do plastového odpadu nepatří. A to i přesto, že se jedná o jeden z nejčastěji používaných plastů. Naštěstí v tomto případě je metodika jasná a všude se shoduje. Molitan patří do směsného odpadu, nikoli do plastů. Proč tomu tak je, to se nikde nepíše.

Jak jste si mohli v nadpisu všimnout, psala jsem, že molitan není plast. Tuto informaci slýchám v poslední době dost často. Vím, chemie není pro mnoho lidí oblíbený předmět a také vím, že molitan do kontejnerů na tříděný plast nepatří. Ale to nic nemění na faktu, že molitan plast je. Jedná se o polyuretan, plast se specifickými vlastnostmi.

Možná je metodika zmatená proto, že je psána kolektivem z Ekonomicko-správní fakulty. Nikde není uvedeno, že by na metodice pracovali lidé, kteří rozumí i něčemu jinému, než ekonomice, ekonomii a financím. Musím uznat, že metodika je krásně zpracovaná a kapitoly, které se zabývají informacemi, jak mají obce a města občanům třídění odpadu prezentovat, je napsaná přehledně a pochopitelně. Ovšem odborné informace o odpadu jako takovém jsou v ní zavádějící, nesrozumitelné a hodně si odporují. Což je u metodiky, která má za úkol naučit většinu občanů správně třídit odpad, docela průšvih.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz