Článek
Kulda a Culda skřítci z hrnku od Markéty Čepické Daňhelové
Příběhy či situace, do kterých se skřítci malý kluk Kulda a jeho mladší sestřička Culda dostávají jsou dětem velmi povědomé. Malé děti totiž velmi podobné či téměř stejné situace také prožívají nebo někdo z jejich kamarádů. Ve skřítčím domku panuje rodinná pohoda a pokud to jde, tak Kulda s Culdou tráví mnoho času na zahradě u skřítčího domku.
S jakými situacemi se Kulda s Culdou musí vyrovnávat?
Jde zde o mnoho běžných situací, které děti ne vždy bez problémů zvládají. Kromě těchto situací jsou v knize poutavým příběhem i zrcadleny ty situace, v nichž skřítci Kulda nebo Culda či jejich kamarádi se nechovají zrovna vzorně. Maminka s tatínkem pomáhají dětem v překonávání různých obtížných situací pro skřítčí či dětskou dušičku laskavým způsobem. Ale pokud vidí nějaké „zlobení“ nebo špatné chování, tak zasáhnou konstruktivním způsobem.
Malým dětem je tato knížka moc blízká a možná může sloužit i jako návod, jak se zachovat v určitých situacích pro rodiče, kteří si občas neví rady.
Anténka
Hlavní hrdinové jsou skřítci, kteří mají na hlavě anténku. To je skvělé rozpoznávací znamení, protože podle polohy anténky maminka, tatínek nebo bráška či ségra může poznat, jakou má ten či onen skřítek náladu. A podle toho pak může zvolit vyjednávací strategii.
Příběhy
Autorka krásně popisuje, jak děti vnímají, když maminka s tatínkem jdou večer pryč a hlídá je někdo jiný. Co na tom, že je to prima teta. Pak jak se Culda parádí, když půjde do divadla na dětské představení a jak Kuldovi je to jedno. Nakonec se ale musí převléknout a když vidí ostatní skřítky krásně vyparáděné, oddychne si. Culda se bojí nadpřirozených bytostí, kdežto Kulda ji uklidňuje. Kulda má narozeniny a když dostane svůj vysněný dárek, začne se vytahovat před kamarády a Kulda pocítí následky. Zároveň ale autorka dává prostor k napravení chování skřítků. Také rozebírá velmi náročnou rodinnou situaci, když se má do rodiny narodit další miminko. I když se děti na miminko těší, jakmile přijde na svět, cítí se odstrčené, protože miminko zkrátka potřebuje ohromnou péči. Pak je krásný příběh o tom, jak Kulda potkal nového kamaráda a představí ho svým kamarádům. Bohužel to setkání nedopadne úplně dobře. Druhý den se ale situace obrátí, díky tomu, že Kuldův kamarád se octne v bryndě a nový kamarád mu pomůže se z ní dostat. Další příběh je poučný v tom, že když se o hračky někdo nechce dělit, tak hračky mohou odejít pryč od holčičky nebo chlapečka. Pak je nastíněna velmi známá situace, kdy si děti hrají dlouho v mokrém sněhu a chytnou rýmu a nechtějí být jenom v postýlce, aby se uzdravily. Autorka rozebírá krásným způsobem ještě jiné situace, dětem i rodičům dobře známé.
Verše
Autorka ještě své příběhy zpestřila veršovanými krátkými básničkami a také na konci klade několik otázek k příběhu. Vlastně tak pomalu připravuje děti na čtení s porozuměním. U těchto otázek můžete dobře pozorovat, zda vaše ratolest se soustředila na děj, případně jak dobře si pamatuje.
Pokud si dítě něco nepamatuje, tak nevadí. Záleží také na věku dítěte. Autorka toto čtení doporučuje pro děti od 3 do 8 let.
Zdroje:
Autorský text
Čtení knihy: Kulda a Culda, skřítci z hrnku
ČEPICKÁ DAŇHELOVÁ, Markéta. Kulda a Culda skřítci z hrnku ALMI.Blansko.2013. ISBN- 978-80-87494-09-07