Článek
Film „Sbormistr“ mistrovsky zpracovává dynamiku dívčího kolektivu
Ačkoliv se tvůrci filmu „Sbormistr“ distancují od porovnávání děje s kauzou sbormistra Bohumila Kulínského, který vedl prestižní pěvecký sbor „Bambini di Praga“, divák se nemůže ubránit dojmu, že tam herci ztvárňují skutečné osobnosti. Podle Ondřeje Provazníka, režiséra a scénáristy tohoto díla nejde konkrétně o tento příběh, ale připouští, že byl příběh také touto kauzou inspirován.
Když jsem film zhlédla, podoba s paní Blankou Kulínskou, maminkou Bohumila Kulínského, je na první pohled jasná. A představitel sbormistra, slovenský herec Juraj Loj má vizáž, která je také velmi podobná panu Kulínskému. Dlouhé vlnité vlasy, brýle - tvůrci prý chtěli vytvořit bohémskou vizáž, která měla představovat obecně postavu sbormistra.
Já jsem v postavě Víta Máchy (sbormistr) ve filmu prostě pana Kulínského viděla. Sama jsem tento pěvecký sbor navštěvovala, když mi bylo asi 9 let, ale trvalo to asi rok nebo nanejvýš dva, než mě „vyhodili“. Zkoušky probíhaly někdy s paní Blankou Kulínskou, někdy dorazil přímo pan Kulínský a je fakt, že jsme byly často zkoušené. A když zkrátka zafungovala tréma - a to u mě vždycky, protože pan sbormistr budil neskutečný respekt, dostala jsem „pětku“, stačil jeden ne stoprocentně čistý tón. Populární zpěvačky s jejich „kudrlinkami“ nebo s tóny, kdy jejich správný začátek „dolaďují najížděním“ by taky neuspěly. Ale i přesto mám na tyto roky celkem pěkné vzpomínky, protože jsem se naučila několik pěkných a veselých písniček. Některé texty si pamatuji dodnes. A také jsem zažila vlastně jeden z prvních neúspěchů, což mě formovalo správným směrem. Z toho vyplývá, že jsem byla v některém z nižších levelů a nedostala jsem se do toho nejlepšího oddělení, se kterým dívky měly možnost poznávat svět.
Zpěvu jsem se věnovala dál a láska ke zpěvu mi zůstala dodnes a myslím, že mě nikdy neopustí, protože „Kdo v smutku může zazpívat, ten nezhynul - ten žije“, úryvek textu z Cigánských melodií, opus 55 od Antonína Dvořáka z písně „A les je tichý kolem kol“ krásně vystihuje sílu zpěvu a hudby.
Sbormistr Vít Mácha dívčího sboru
Sbormistr Vít Mácha si přijde nahlédnout na zkoušku přípravky, kde zpívá Karolína s ostatními dívkami a poslechne si sólo dvě dívky. Karolínin zpěv ho evidentně zaujal. Ve filmu se odehrávají scény ze života sboru, zkoušky, koncert, soustředění na horách a zájezd do USA završený závěrečným koncertem.
Sbormistr, ať už je to kdokoliv, musí mít charisma a budit respekt. Úspěšný sbormistr je zkrátka osobnost, která skvěle rozumí hudbě, zpěvu, dokáže srozumitelným jazykem předat svému sboru své požadavky a motivuje ho k lepším a lepším výkonům. Pro laickou veřejnost je často člověk, který je sbormistrem člověkem zahleděným do not, člověkem nepraktickým, ale přísným a důsledným. Je pravda, že k úspěšnému sbormistrovi jeho zpěváci a zpěvačky ve sboru prostě vzhlíží. Je to člověk, na kterého jsou při zkouškách i koncertech upřeny oči všech, kteří zpívají. A pokud ještě sbormistr trvá na tom, aby se v tomto případě děvčata naučila všechny skladby zpaměti, což v tomto filmu je, tak se pohled už nerozptýlí ani mezi noty a sbormistra.
Dirigování
Herec Juraj Loj se učil dirigovat kvůli této roli sedm měsíců, nejprve ho učil Anton Popovič, který ho uvedl celkově do hudební problematiky a Juraj Loj se učil dirigovat orchestr a poté si ho „pod křídla“ vzal Petr Louženský, který ho učil dirigovat sbor.
Pamatuji si, jak párkrát Petr Louženský přišel k nám do sboru, když jsem navštěvovala již smíšený sbor pro dospělé a společně s jeho Hostivařským sborem jsme nacvičovali skladby na vystoupení. A teď vám něco povím. Petr Louženský má neuvěřitelné charisma, gesta naprosto jasná, takže nikdo netápal, kdy je nástup, co se po sboru chce a kdy se má přesně skončit. Náš sbor (převážně ženská část) se naprosto rozsvítil. Byly jsme z něj všechny úplně paf. A pozor, bylo úplně jedno, jestli zpěvačkám bylo 18, 20,30,40,50 a klidně i 80 a rázem jsme byly úplně „hotové“. A to jsme byly dospělé…
Soustředění
Film se skládá z různých scén ze života sboru, v tu chvíli se tam dostává i Karolína. Karolína tam je společně se svojí sestrou Lucií. Soustředění trvá čtrnáct dní a odehrává se na horách v zimě. Zde je hezky zpracovaná dynamika dívčího kolektivu, který je rozškatulkovaný do menších skupinek kamarádek, ale vlastně v jádru jsou všechny mezi sebou konkurentkami. Toto soustředění je klíčové pro výběr sboristek, které pojedou na zájezd do USA. Dívky musí tedy sbormistrovi dokázat, že právě ony jsou těmi nejlepšími zpěvačkami. Kromě zkoušek je zde i scéna, kdy se najednou z přísného tvrdého nekompromisního, leč charismatického sbormistra stává člověk, který vezme do ruky kytaru a rázem se změní pěvecký repertoár a ukáže se, že tato osobnost má i smysl pro humor.
Když Vít Mácha někoho pochválí, je to pro něj velká čest. Některé dívky touží po účasti v USA, a tak se mu chtějí zalíbit. I Vít Mácha si postupně vybírá dívky, které se mu budou hodit do sestavy na zájezd. Nicméně ve filmu je naťuknuto mnoho rovin, nejlépe je asi vystihnuta dynamika dívčího kolektivu, v nichž jde všem sice o to samé, ale hlavní motivací je dostat se do výběru na zájezd. Zajímavý je také vztah Karolíny a Lucie, kde to nejprve zavání netečností ze strany starší sestry, která přejde do útočné pozice, když vidí, že se Karolíně ve sboru daří a že dostává sóla za jiné dívky. Vyhrává boj, sestra nebo ne, je to konkurence. Pak ale přichází zlom a Lucie se přidá na stranu své sestry a odepře si zbytek pobytu na soustředění, čímž si poměrně dost zúží šanci na zájezd do USA. Nakonec tedy upřednostní ochranitelskou sesterskou stránku své osobnosti.
Do dalších rovin, které jsou ve filmu naznačené, nebudu zabíhat…nechci tolik ještě prozrazovat pro ty, kteří se na film teprve chystají.
Nicméně je to film, který rozhodně stojí za zhlédnutí.
Zpěv je autentický
Toto musím na filmu velmi ocenit, všechny scény, kde se zpívá jsou autentické. Takže musím pochválit herce Juraje Loje, který pěvecký sbor uvěřitelně oddirigoval, protože to opravdu není snadná disciplína. Sama to dobře vím.
Jinak musím pochválit všechny herecké výkony (Karolína - Kateřina Falbrová), její sestra Lucie (Maya Kintera) i ostatní dívky hrály uvěřitelně. Hlavně chci ocenit čistý krásný zpěv dívčího sboru. No aby ne, když se uchazečky o tuto roli vybíraly z prestižního Kühnova sboru.
--------------------
Děkuji za přečtení článku, pokud se Vám líbil, budu ráda za „like“, komentář a odběr. Máte-li chuť autory podpořit i finančně, udělá nám to radost a umožní nám to tvořit kvalitní obsah. Děkuji všem přispěvatelům. V mém případě, když tvořím článek, tak AI je zrovna ve fázi Non-REM, tedy v hlubokém spánku.
-------------------
Zdroje:
Autorský text na základě zhlédnutí filmu „Sbormistr“
https://shf.cz/interpret/petr-louzensky/
https://www.culture.gov.sk/wp-content/uploads/2021/09/Anton-Popovic-CV_2021.pdf
