Hlavní obsah

Dcera se ptala, jestli může být unavená.

Zeptala se mě na to večer, když už měla být dávno v posteli. Stála ve dveřích obýváku, v pyžamu, s rozcuchanými vlasy a kruhy pod očima, které jsem si nechtěla připustit.

Článek

„Mami,“ řekla nejistě, „já se chci jen zeptat… můžu být unavená?“

Nejdřív jsem se usmála. Myslela jsem, že žertuje.
„Samozřejmě, že můžeš,“ odpověděla jsem automaticky. „Každý je někdy unavený.“

Ale ona se neusmála zpátky. Jen tam stála a dívala se na mě, jako by čekala na něco víc. Na povolení. Na schválení.

„Já myslím jako… doopravdy,“ upřesnila. „Jestli to nevadí.“

V tu chvíli mi došlo, že to není obyčejná otázka. Že se neptá na fyzickou únavu, ale na právo ji mít.

Sedla si ke mně na gauč a začala mluvit potichu, přerývaně. O tom, že je unavená už ráno. Že ji bolí hlava, ale říká si, že to nic není. Že když se jí ve škole chce brečet, tak se nadechne a vydrží, protože ostatní to přece zvládají taky.

„Nechci si stěžovat,“ řekla rychle, jako by se omlouvala. „Jen… jestli je to v pořádku.“

Začala jsem se ptát víc. Kdy se tak cítí. Jak dlouho. Co si myslí, že by se stalo, kdyby řekla, že je unavená.

„Řekli by, že jsem líná,“ odpověděla bez zaváhání. „Nebo že přeháním.“

Ten rozsudek měla připravený. Uvnitř sebe.

Vyprávěla mi, že ve škole slyší, jak se mluví o výdrži. O tom, že se musí makat. Že odpočinek je odměna, ne potřeba. A že když někdo nestíhá, je to jeho problém.

„Já nechci být problém,“ dodala.

V tu chvíli jsem si uvědomila, že jsme doma často chválili, jak všechno zvládá. Jak je šikovná. Jak je silná. A ona si z toho odnesla, že únava je slabost, kterou si nemůže dovolit.

Začala si hlídat i vlastní tělo. Ignorovala signály, které dospělí často ignorují celý život. Jenže ona byla dítě.

„Když jsem unavená,“ řekla, „tak se bojím, že nejsem dost dobrá.“

To mě zlomilo.

Vzala jsem ji za ruku a řekla jí věci, které jsem jí měla říkat dávno. Že únava není selhání. Že tělo i hlava mají právo zpomalit. Že svět se nezhroutí, když jeden den nebude stoprocentní.

Dívala se na mě, jako by tomu chtěla věřit, ale bála se.

Další dny jsem si začala víc všímat. Jak brzo vstává. Kolik věcí se snaží stihnout. Jak málo prostoru má na obyčejné nicnedělání. A taky toho, jak často sama sobě zakazuje odpočinek.

Mluvila jsem se školou. Ne obviňujícím tónem, ale otevřeně. O tlaku. O výkonu. O tom, že děti si často berou víc, než jim kdo dává.

Doma jsme začaly vědomě zpomalovat. Nešlo to hned. První večery měla pocit, že „nic nedělá“. Že ztrácí čas. Že by měla být produktivní.

Jednou mi řekla:
„Je divný nic nemuset.“

Ale postupně se její ramena přestala tak stahovat. Rána nebyla tak těžká. A hlavně — přestala se ptát, jestli může být unavená.

Teď mi spíš řekne:
„Dneska jsem unavená.“

A já vím, že to je obrovský krok. Protože nejde jen o únavu. Jde o to, že si dovolila být člověkem dřív, než ji to naučí bolest.

A to je něco, co bych přála každému dítěti: nemuset si vyžádat povolení k odpočinku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz