Hlavní obsah

Ve škole řešili kázeň. My doma řešili strach.

Poprvé nás zavolali do školy kvůli „kázeňskému problému“.

Článek

Poprvé nás zavolali do školy kvůli „kázeňskému problému“. To slovo znělo oficiálně, stroze, skoro technicky. Jako by šlo o tabulku, do které se něco nehodilo.

Seděli jsme v kabinetu, poslouchali popis situací: syn vyrušuje, odmítá pracovat, odmlouvá. Prý reaguje přehnaně, prý testuje hranice. Bylo nám řečeno, že je potřeba nastavit jasná pravidla a důslednost.

Přikyvovala jsem. Dělala jsem si poznámky. Uvnitř jsem ale cítila, že něco nesedí.

Doma to totiž vypadalo jinak.

Syn nebyl drzý. Nebyl agresivní. Byl napjatý. Neustále ve střehu. Při sebemenším zvýšení hlasu se stáhl, někdy vybuchl kvůli maličkosti, jindy úplně ztichl. Večer se ptal, jestli je v pořádku, že něco nepochopil. Ráno ho bolela hlava. Před školou zvracel.

Kázeň to nebyla. Byl to strach.

Jednoho večera, když už jsme si mysleli, že spí, přišel do obýváku. Stál ve dveřích, ruce sevřené v pěst. Řekl: „Já nechci zlobit. Já jen nevím, co mám dělat správně.“

Ta věta všechno změnila.

Začali jsme se ptát jinak. Ne „proč ses tak choval“, ale „čeho ses bál“. Ne „proč jsi vyrušoval“, ale „co se stalo těsně předtím“. A postupně se skládal obraz dne, který byl pro něj nepředvídatelný. Jednou byl za aktivitu pochválený, jindy za stejnou věc napomenutý. Jednou byl dotaz v pořádku, podruhé znamenal problém.

Nejhorší nebyla přísnost. Nejhorší byla nejistota.

Když jsme se do školy vrátili, mluvili jsme jinak. Ne o pravidlech, ale o pocitu bezpečí. O tom, že dítě, které neví, co přijde, se začne bránit. Někdy útokem. Někdy chaosem. Někdy tichým vzdorem.

Ne všichni to chtěli slyšet. Slovo strach se do tabulek nevejde. Nedá se jednoduše změřit ani potrestat. Ale školní psycholog se zastavil u jedné věci: že synovy reakce dávají smysl, pokud se cítí ohrožený.

Změny nepřišly hned. Ale přišly. Jasnější pravidla. Stejný tón. Méně veřejného napomínání. Více předvídatelnosti.

Doma se začalo dít něco jiného. Syn přestal mluvit o škole jako o místě, kde musí „přežít“. Začal říkat, že ví, co se od něj čeká. Že se nemusí pořád hlídat.

Když nás později znovu zavolali do školy, slovo kázeň už nezaznělo. Mluvilo se o pokroku. O zlepšení chování.

Já jsem jen seděla a přemýšlela, kolik dětí dostane nálepku problémových jen proto, že se bojí. A kolik dospělých ten strach nikdy neuvidí, protože se dívají jen na chování.

Ve škole řešili kázeň.
My doma řešili strach.

A právě to byl ten rozdíl, který nakonec změnil všechno.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz