Článek
Matt Dinniman
Carlova postapokalyptická show
Hrobkař Carl 1
Mystery Press 2025
Zkratku RPG znají jak milovníci vojenství, tak hráči počítačových her. A právě odtud se tenhle pojem přesunul z obrazovek monitorů na stránky knih. A aby vše bylo ihned jasnější, má tenhle žánr zkratku LitRPG. A kniha Carlova postapokalyptická show slibuje rovnou brutální LitRPG. A v tomhle rozhodně nekecá.
Na začátku je podobně absurdní situace, jako když se Arthur Dent dozvěděl, že nejen jeho dům ale i celá planeta Země musí ustoupit galaktické hyperprostorové dálnici. V tomto případě lidstvo prošvihlo lhůtu padesáti solárů, aby podalo žádost o využití práv k minerálům a elementům vlastní planety. Země je tak zabavena a jmenovaný planetární regent zahájil těžbu.
V praxi se tak vše, co mělo střechu, proměnilo na prach a všechno a všichni uvnitř jakbysmet. Carl měl to štěstí, že se v ten okamžik nacházel mimo budovu. V jeho neprospěch ale hrála okolní teplota mínus dvaceti stupňů a oblečení, v němž v noci vyběhl ven zachránit perskou kočku své ex, tedy bomber, trenky a růžové žabky, také jeho ex.
Emzáci sice vyvraždili drtivou většinu lidstva, ale aby se neřeklo, dávají mu druhou šanci. Pokud někdo z přeživších dokáže projít a hlavně přežít osmnáct pater plných smrtelných nástrah v galaktické reality show Světová hrobka – Země, získá regentství nad Zemí do vlastních rukou. Z Carla se tak stává hrobkař a hra může začít, a jak jinak než tutoriálem.

Carlova postapokalyptická show
Kdo někdo někdy nějaké to eRPéGéčko hrál nebo četl, má celkem jasnou představu, co musí zákonitě následovat. Vynechat tutoriál by byla zásadní chyba a tak Carl, a s ním samozřejmě i čtenář, dostane základní nalejvárnu ohledně pravidel, jeho možností a fungování hry. A čeká ho i jedno (ne)milé překvapení, když AI vyhodnotí perskou kočku jeho ex jako dalšího hrobkaře, a tak se z Princezny Rakvičky, jak zní zkrácená verze jejího jména stane jednoznačně lídr jejich dvoučlenného týmu. Carl sice skřípe zuby, ale kočkofilové jistě zajásají.
Cíl série, nikoli jen této knihy, je zdánlivě jasný, Carl se musí dobrat k jedinému východu z hrobky, který je v osmnáctém podzemním patře. A k tomuto cíli musí kydlyt potvory, sbírat zkušenosti, nabírat inventář a levelovat. Rámec je tak celkem jasně daný a je jen otázka, zda v něm dokáže autor čtenáře zaujmout. A to se mu daří celkem zdárně. Svým hrdinům staví do cesty překážky, které prostě musí zvládnout. Někdy se štěstím, postupem času díky nabytým zkušenostem vlastní iniciativou. Jenže vše je podřízeno sledovanosti a pravidla i postupy se můžou měnit. Své by o tom mohli vyprávět, kdyby žili, pánové Whitman, Price a Haddad, účastníci jiné reality show, o které je v knize také zmínka.
Světová hrobka – Země je sice středobodem celé show, ale autor v pár detailech naznačuje, že i za jejími zdmi se cosi děje. Že machinace a intriky se netýkají jen samotné hry a že ne všechno jde tvůrcům podle plánu. V zákulisí jsou to třeba gobliní šamanky Rory a Lorelai, jejichž krátký příběh na konci samotné knihy rozhodně dokáže probudit zájem o další vývoj.
Takže pokračování Konec světa podle Carla by se neměli ujít nejen zarytí milovníci koček.
Hodnocení: 75%
Anotace:
Konec světa trval pár vteřin. Většina lidstva během nich zemřela. Kdo měl pech jako Carl a přežil, dostal na výběr: Buď si zahraje na Fallout v radioaktivní pustině, nebo se zapojí do Světové hrobky – nejsledovanější reality show v galaxii.
Hra řízená sadistickou umělou inteligencí s fetišem na bosá chodidla má jednoduchá pravidla. Chcete dostat Zemi zpátky? Vyhněte se smrtícím pastem, vykydlete úchylná monstra a dostaňte se v časovém limitu do osmnáctého patra. Jediný problém je, že to musíte udělat stylově.
Emzáčtí diváci se chtějí bavit, a jen pokud si je dokážete naklonit, budou ochotni poslat vám chechtáky na lepší vybavení. Stát se hvězdou je však pro Carla, který do Hrobky vstoupil pouze v kožené bundě a trenýrkách, trochu potíž. Zvlášť, když do své party nedokáže sehnat nikoho lepšího než mluvící kočku Rakvičku a osazenstvo domova důchodců…
____
„Kdyby Douglas Adams vyšňupal kilo kokainu a pak naprogramoval Diablo, vypadalo by to takhle.“ – PEVNOST
O autorovi:
Matt Dinniman je americký spisovatel a umělec z městečka Gig Harbor ve státě Washington. Má rád příběhy o konci světa a počítačové hry a nebojí se je použít. Je autorem řady akčních LitRPG, po jejichž přečtení lidé často hrozí, že mu vyvraždí rodinu. Pokud se mezi ně chcete zařadit, neměli byste minout série Hrobkař Carl a Království čepelí či samostatný román Kaidžú: Bitevní felčar.
Ve volných chvílích Matt většinou straší na kočičích výstavách, krotí psy, krmí želvy nebo drnká na baskytaru v punkmetalové kapele. Když nedělá nic z toho, kreslí pohledy a papírové dekorace s kočičími motivy.
Pokud jste někdy koukali v trafice na rádoby žertovná přáníčka a ptali se sami sebe, kdo tyhle blbosti kupuje, odpověď zní: „Mnohem méně lidí, než by se Mattovi líbilo.“ Bude tedy vděčný, když si koupíte aspoň jeho knihy.
Informace:
Název: Carlova postapokalyptická show
Autor: Matt Dinniman
Originální název: Dungeon Crawler Carl
Překlad: Jiří Matyskiewicz
Formát: brožovaná s klopami, 130 × 200 mm
Počet stran: 504
Autor obálky: Ondřej Hrdina
Cena: 549 Kč
Nakladatel: Mystery Press
ISBN: 978-80-7588-848-8
Datum vydání: 19. září 2025
Další recenze a ukázky z knih najdete na: Henryweb.cz
Zdroj „O autorovi“: https://www.mysterypress.cz/autor/matt-dinniman/






