Hlavní obsah
Lidé a společnost

Brněnskou veřejnou dopravu zpočátku tvořily koňky a vozy poháněné parou

Foto: Jindřich Bíža, vlastní foto

Z historie brněnské veřejné dopravy. Z počátku to neměla vůbec lehké.

Dovedete si dnes představit, že brněnskou veřejnou dopravu kdysi tvořily vozy tahané koňmi a později vozy poháněné párou? A přesto to tak na jejím počátku opravdu bylo.

Článek

V polovině srpna roku 1869 se stalo Brno teprve třetím městem Rakousko-Uherska, které se mohlo pochlubit „veřejnou městskou dopravou“. Tu tvořily vozy tažené koňmi, které jezdívaly v úseku od centra města (Moravského náměstí) do Králova Pole, zhruba k dnešnímu Semilassu. Na koněspřežné pouliční dráze, první na území tzv. „zemí Koruny české“, zpočátku jezdilo v 15minutových intervalech jen šest vozů, ale už v r.1870 se po Brně prohánělo 57 vozů na 4 tratích.

Foto: Jindřich Bíža, vlastní foto

koňka

Foto: Jindřich Bíža, vlastní foto

koňka

Po pěti letech byl její provoz zastaven pro nezájem Brňanů o tento typ dopravy. Znovuoživit se ho podařilo až v roce 1884 zavedením parní lokomotivy na trase Pisárky - Královo pole. Tramvaje poháněné parou byly nahrazeny roku 1900 elektrickými (zhruba 4 roky po Praze), a začaly jezdit po nové trati z náměstí Svobody do Zábrdovic. Počet městských tratí nebyl nijak velký, a tak nebyly číslovány jako dnes, ale linky se od sebe odlišovaly barevným značením. Barevné značení vydrželo až do roku 1913, kdy barevné terče nahradily terče s čísly linek.

Foto: Jindřich Bíža, vlastní foto

Karolínka

Foto: Jindřich Bíža, vlastní foto

Karolínka

Po první světové válce byl stav městské dopravy žalostný - mnoho vozů bylo zničeno, tak jako elektrické pouliční vedení. Až v roce 1924 se podařilo zahájit dopravu do Maloměřic, brzy na to i do Řečkovic a Juliánova. Novinkou byla výstavba smyček na konečných, aby se zjednodušilo obracení souprav. Nároky na přepravu osob se postupně zvyšovaly, a tak se roku 1930 v ulicích Brna objevily první autobusy, které jezdily po sedmi linkách, značených písmeny.

Foto: Jindřich Bíža, vlastní foto

Karolínka

Foto: Jindřich Bíža, vlastní foto

P1070424

Druhá světová válka uštědřila MHD tak velké rány, že se její provoz v dubnu 1945 úplně zastavil. Podařilo se ho obnovit až koncem května, kdy na trať Pisárky - Václavská vyrazily opět vozy poháněné parou. Koncem roku byl provoz obnoven do předválečného stavu. V roce 1949 se do MHD začaly zařazovat první trolejbusy. Jezdily na lince od vlakového nádraží do Slatiny. V padesátých letech čekaly MHD převratné změny: začalo se používat dálkové ovládání dveří, a zavedl se regulovaný nástup a výstup cestujících. V té době neexistovaly jízdní pásma, a za stejnou cenu se dalo jet na druhý konec města. V šedesátých letech hrozil trolejbusům jejich zánik, čekalo se jen na to, až technicky zastarají. Naštěstí Brno rozhodlo - na rozdíl od jiných měst - o udržení tohoto dopravního prostředku, a tak jako v jediném městě tehdejšího Československa v něm tehdy bylo rozšiřováno elektrické trolejové vedení. Důvodem pro ponechání trolejbusů byl jejich levnější provoz oproti tramvajím. Přestože začátkem 70. let došlo ke stagnaci elektrických dopravních prostředků u nás i ve světě, Brno bylo opět výjimkou: například v roce 1971 je zahájena trolejbusová doprava do Žabovřesk.

Foto: Jindřich Bíža, vlastní foto

šaliny (tramvaje)

Někdy v letech 1973 / 1974 došlo ke zrušení průvodčích ve vozech, kteří prodávali cestujícím jízdenky, a bylo zavedeno mechanické odbavování cestujících; ti si po nástupu do vozu označovali jízdenky zakoupené v předprodeji ve speciálních strojcích.

Foto: Jindřich Bíža, vlastní foto

šalina

Brněnská MHD se dnes může pochlubit moderním vozovým parkem, který doplňují nízkopodlažní tramvaje, autobusy a trolejbusy. Dopravní prostředky jsou vybaveny světelnými panely s vyznačením zastávek, doplněné zvukovým záznamem o aktuální a příští zastávce, a plynulost dopravy je zajišťována využitím systému GPS.

Foto: Jindřich Bíža, vlastní foto

moderní šaliny v Brně

Anketa

Pamatujete ještě průvodčí ve vozech městské veřejné dopravy?
ano
100 %
ne
0 %
Celkem hlasovalo 14 čtenářů.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz