Článek
Vzpomínám na doby, kdy v obchodech začínaly Vánoce opravdu až začátkem prosince. Na druhou stranu je pravda, že vánoční výzdoba za bolševika leckde přetrvávala v zaprášených výlohách až do parného léta, stejně, jako dnes zůstávají na billboardech plakáty politiků ještě půl roku po ukončení voleb.
Uvědomuji si, že se od mého mládí doba velmi zrychlila. Ale že se jednou zrychlí natolik, že vánoční kolekce a sváteční vanilkové rohlíčky budou předcházet čokoládového čerta s Mikulášem, to jsem si představit neuměl. Ještěže se takto brzy neprodávají vánoční kapři. Nedovedu si představit, že by mi na dva měsíce obsadili vanu. To bych se mohl chodit umývat do kašny Parnas na Zelném trhu.
Jasně, člověk by nad tím mohl mávnout rukou. Jenže tato obchodní strategie způsobuje, že sehnat pak kolekci týden před Vánocemi je prakticky nemožné. Z regálů se v té době už na nás usmívají čokoládoví zajíčci a žlutá kuřátka.
Tahle obchodní praktika se mi fakt nelíbí. Období vánočních svátků nejen natahuje, ale v podstatě jejich význam devalvuje. Chápu, obchod je obchod, a v něm platí, že kdo dřív přijde (s nabídkou), ten dřív mele.
Ale stejně si myslím, že naši obchodníci by neměli svátky na konci roku tak uspěchat. Už jen proto, že naše kulturní tradice, které jsou založeny na křesťanství, má pro každý svátek přesně vymezené období, a malý Ježíšek se určitě nenarodil do Tereziánského léta.
Do obchodu tedy už naplno vtrhly Vánoce, dva měsíce před jejich termínem. Možná se příští generace dožijí toho, že se vánoční zboží jednou bude objevovat na pultech už koncem srpna?