Článek
Pár nutných dat na začátek:
Průměrná cena elektrické energie = okolo 6 Kč za kWh
Průměrná spotřeba elektromobilu = přibližně 15 kWh/ 100 km
Průměrná cena 1 L benzínu NATURAL = okolo 34 Kč
Průměrná spotřeba „spalováku“ = 170 Kč / 100 km (při spotřebě 5 L / 100km)
Modelový případ: vzdálenost z bydliště do práce je cca 20 km. Denní nájezd je tedy 40 km. Měsíc má 20 pracovních dnů, cesty do práce a zpět udělají celkem vzdálenost 800 km.
A teď počítejte se mnou: průměrná spotřeba benzínu klasického auta je kolem 5 L / 100 km, to znamená 1 L na 20 km. Celková spotřeba benzínu je tedy 800 : 20 = 40 litrů. Na cesty do práce tak musíme na celý jeden měsíc načerpat benzín v ceně 40 L x 34 Kč = 1 360 Kč.
Jak je to u elektromobilu? Připomeňme si průměrnou spotřebu elektrické energie – ta dělá 15 kWh na 100 km. Při 800 km to dělá 15 × 8 = 120 kWh. Celková cena elektrické energie u elektroauta je pak 120 kWh x 6 = 720 kč.
Vyhodnocení: z porovnání spotřeby auta na benzín a spotřeby elektromobilu je zřejmé, že měsíční náklady na energie jsou u elektroauta zhruba poloviční. V tomto konkrétním případě při jízdách elektroautem měsíčně ušetříte 640 Kč. Za 12 měsíců je to částka 7 680 Kč.
Podívejte se, jak by vypadala tabulka úspor při ročních nájezdech několika desítek tisíc kilometrů…
Roční nájezd / Náklady benzín / Náklady elektřina / Úspora
10 000 Km / 17 000 Kč / 9 000 Kč / 8 000 Kč
20 000 Km / 34 000 Kč / 18 000 Kč / 16 000 Kč
30 000 Km / 51 000 Kč / 27 000 Kč / 24 000 Kč
40 000 Km / 68 000 Kč / 36 000 Kč / 32 000 Kč
50 000 Km / 85 000 Kč / 45 000 Kč / 40 000 Kč
Nejeden čtenář z těchto čísel pravděpodobně usoudí, že při dnešních cenách aut na klasický pohon a cenách elektroaut dojde k vyrovnání jejich pořizovací hodnoty zhruba po deseti letech a navíc při velkém počtu ujetých kilometrů. A jak to vidíte vy? Pokud skutečně dojde, tak podle vás dříve než za 10 let, později, nebo nikdy? Zkuste se zapojit do diskuze.
Na závěr tři pozoruhodné perličky:
Víte, že první elektromobil u nás sestrojil František Křižík? Bylo to v roce 1895 a jeho automobil byl poháněn stejnosměrným motorem. Ten úplně první elektromobil na světě ale sestrojil Holaňdan Sibrandus Stratingh o třicet let dříve v roce 1835.
Víte, že některé dnešní moderní vysokorychlostní nabíjecí stanice zvládnout nabít elektroauto na 80% kapacity už během 10ti až 18ti minut? A že tyto stanice dosahují výkonu kolem 400 kW?
Víte, že moderní e-auta pracují s napětím 800 V, které umožňuje jejich efektivnější napájení?
Anketa
Zdroje: