Článek
Když mají na drahou Teslu, snad mohou mít pár stovek i na „blbou“ známku. Bohužel, zákonodárci o „nerovnosti mezi majiteli aut“ rozhodli už v roce 1997. Zajímá vás jejich odůvodnění zákona? Tady ho máte:
Osvobození majitelů elektrických vozidel od placení dálniční známky je podloženo několika klíčovými důvody:
1. Ekologické důvody: Elektrická vozidla a vozidla na vodíkový pohon produkují mnohem méně emisí skleníkových plynů než tradiční automobily, což přispívá k ochraně životního prostředí.
2. Podpora alternativních paliv: Osvobození má motivovat řidiče k přechodu na vozidla s alternativními pohony, což snižuje závislost na fosilních palivech.
3. Zlepšení kvality ovzduší: Snížení počtu vozidel na tradiční pohon přispívá k lepší kvalitě ovzduší, zejména ve městech, kde je doprava významným zdrojem znečištění.
4. Zákonná úprava: Podle § 20a zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích jsou vozidla s výlučně elektrickým pohonem a vodíková vozidla osvobozena od poplatku za použití dálnic.
Toto osvobození se vztahuje také na hybridní vozidla, ale pouze pokud jejich emise CO2 nepřesahují 50 g/km.
Ne, skutečně se nesnažím o vyvolávání nějaké řevnivosti mezi majiteli aut na tradiční pohon a na elektriku. Ale ekologické důvody a podpora alternativních paliv podle mne nijak nezavdávají důvody k tomu, aby majitelé elektroaut byli zvýhodňování. Chápu tedy bod 1 až 4 odůvodnění spíše jako tvrdý trest na řidiče, kteří si z finančních důvodů nemohou pořídit Elonovu Teslu.
Znění zákona je založeno na nespravedlivé logice, podle které by bylo možné například trestat chudáky, kteří si v samce kupují levné víno v krabici, a to jen proto, že nemají na drahou láhev pozdního sběru z roku 1948. Stejně tak by se dali finančně trestat i majitelé nemovitostí, kteří si je doposud nezateplili. Z výnosu by se pak dala poskytovat dotace těm bohatším, kteří si už nainstalovali soláry na střechu. Myslím, že rozumíte, co jsem tím chtěl říci.
Navíc výroba elektrických aut a jejich likvidace není k životnímu prostředí nejšetrnější. Ptám se: těžba nerostů pro výrobu baterií životní prostředí nezatěžuje? A co samotná výroba elektrické energie, když některé státy opustily jádro? Elektromobily, které jsou kvůli bateriím výrazně těžší, narušují snad méně povrch našich dálnic a silnic?
Už jen čekám, kdy se cena benzínu vyšplhá na úroveň 100 korun za litr. Však my vás do nákupu těch elektroaut nějak dokopeme. Jinak přestanete jezdit, holoto jedna motoristická!
Anketa
Zdroje
Osvobození - eDalnice
https://edalnice.cz/osvobozeni/index.html
Dálniční známka 2025: Cena, kde koupit, výjimky a jaké hrozí pokuty
https://www.autorevue.cz/dalnicni-znamka-2025-cena-kde-koupit-vyjimky-a-jake-hrozi-pokuty
Dálniční známka pro elektromobily | Top-Pojištění.cz (R)
https://www.top-pojisteni.cz/pojisteni-vozidel/elektromobily-bez-nutnosti-dalnicni-znamky
[PDF] OZNÁMENÍ OSVOBOZENÍ (ELEKTROMOBIL) - eDalnice
https://edalnice.cz/wp-content/uploads/SFDI_formular_dalnicni_znamka_osvobozeni_A_interaktivni.pdf
Zdražení dálničních známek v roce 2025: Elektromobily stále bez …
https://www.evmagazin.cz/zdrazeni-dalnicnich-znamek-v-roce-2025-elektromobily-stale-bez-poplatku
Dálniční známky 2024: plug-in hybridy začnou platit, elektromobily …
https://fdrive.cz/clanky/dalnicni-znamky-2024-plug-in-hybridy-zacnou-platit-elektromobily-jsou-v-klidu-10646
Dálniční známka pro elektromobil a hybrid - Portál řidiče
https://www.portalridice.cz/clanek/dalnicni-znamka-pro-elektromobil-a-hybrid