Článek
Tak nějak mi došla trpělivost s tím, jak některé e-shopy stále zacházejí s nakupujícími. Nemám rád podvody, pracuji v IT a říkal jsem si, že jen tak nenaletím. Bohužel se tak stalo velmi snadno pod tlakem nakupování dárků a tímto článkem bych chtěl všechny varovat, aby byli více obezřetní a raději nakupovali jen u prodejců, které mají ověřené.
Vše začalo tak, že syn rád sbírá nejrůznější postavičky z filmů a her. Ty jsou k dostání většinou na čínských marketech, které mají obvykle dlouhou dobu dodání. A protože už jsem neměl tolik dní k dispozici, hledal jsem český e-shop, kde by zboží bylo skladem.
To se mi podařilo, alespoň jsem si to myslel. Diamido.com vypadá lákavě:
- mají hodně druhů zboží,
- téměř vše skladem,
- odeslání ihned,
- vrácení do 100 dní,
- je v češtině,
- sídlo v ČR (zdánlivě),
- doprava zdarma.
Co víc si přát. Podmínkou bylo, aby zboží bylo skladem, aby bylo co nejdříve odesláno. Odeslal jsem objednávku 15.11., zaplatil a čekal co se bude dít.
Jakmile došel email, kde bylo napsáno, že zboží bude doručeno mezi 23.11.-13.01., pojal jsem podezření, že je něco špatně. Pointa je v tom, že zboží je sice skladem (uvádějí i počet kusů), je odesláno téměř ihned, ale ne z ČR. Zboží je odesíláno třeba z Číny.
V čem vidím problém? U zboží není uvedeno, kdo je skutečný prodejce. Kupujícího tedy na první dobrou nenapadne, že dodání bude trvat klidně 30 dní a že prodejcem není Diamido. U marketů typů Allegro nebo Aliexpress je vždy vidět, kdo je prodávající, jaké má hodnocení, dobu dodání atd.
Zboží později sice opravdu přišlo, i když s velkým zpožděním, ale bylo jiné než na obrázku. Neodpovídalo popisu. Proto jsem chtěl využít vrácení ve 14denní lhůtě, ale zde začalo další překvapení.
Ačkoliv mají na úvodní stránce uvedeno, že se sídlo společnosti Athena & BI Group s.r.o. je v Praze, v obchodních podmínkách se dočtete, že je to pouze lokální administrátor. To prý znamená, že jen pomáhá s nákupem. Skutečný provozovatel je SUNRISE IT AND SOFTWARE SOLUTIONS L.L.C-FZ, se sídlem Business Center 1, M Floor, The Meydan Hotel, Nad Al Sheba, Dubaj, Spojené Arabské Emiráty.
Při pokusu o vrácení zboží ve 14denní lhůtě dle zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, se kupující dozví, že je to možné, ale musí zboží vrátit skutečnému prodejci. Avšak kdo je skutečný prodejce, když není nikde uveden? To mám poslat zpět někam do Číny, když ani nevím kam? Mohu si dovolit poslat zboží zpět na sídlo v Praze, když ho odmítají řešit?
V databázi rizikových eshopů ČOI byl obchod veden od 23.12.2023 a i 11.01.2025 byl na seznamu stále evidován, jak uvádí katalog eshopů. Nyní v seznamu uveden sice není, ale jeho praktiky evidentně zůstávají stejné. I proto jsem podal nový podnět na prověření chování tohoto eshopu. Další stížnosti je možné dohledat na dTESTu, kde poslední je z 4.12.2024 .
Jak je možné, že na českém trhu mohou existovat internetové obchody, které se neřídí českým a evropským právem? Všichni se spoléhají na to, že malé částky nikdo řešit nebude a nic jim tedy nehrozí. Ale ta bezmocnost je hrozivá. Takto důvěru v internetové obchody lidé nezískají a společnosti typu Diamido jen poškozují celý tento trh. Bohužel na ně asi nikdo nemůže ..