Článek
V dnešní době je mobilní telefon neodmyslitelnou součástí každodenního života, avšak stále častěji se setkáváme s fenoménem bezohledného telefonování v místech, kde bychom měli ctít ohleduplnost a respektovat soukromí ostatních. Tento nešvar se projevuje zejména v obchodech a ve veřejné dopravě, kde telefonující jedinci často zapomínají na základní pravidla slušného chování.
Příkladem může být situace v obchodech, kde se někteří zákazníci během komunikace s prodavačem nebo při placení u pokladny neváhají věnovat telefonování. Nejenže tímto chováním projevují nedostatek úcty k obsluhujícímu personálu, ale zároveň zdržují a obtěžují ostatní zákazníky. Jak by se asi tito lidé cítili, kdyby se situace obrátila a obsluhoval je prodavač zaneprázdněný telefonáty?
Osobně jsem byl svědkem případu, kdy starší žena při placení v jedné prodejně upustila tašky na zem poté, co jí někde v kabátě zazvonil telefon. Očividně nervózní pak šmátrala po kapsách, jen aby co nejdříve měla přístroj v ruce. Co kdyby, nedej bůh, Bláža zavěsila dřív, než ona hovor přijme. Během pěti minut pak stačily obě dámy probrat, jaká byla dovolená, kde mají levnější banány a jakej to je bejk ten její starej. Dotyčnou dámu nevyvedly z míry ani nadávky dalších zákazníků, které svým telefonováním pochopitelně zdržovala.
Ve veřejné dopravě je situace obdobná. Denně se ve vlaku setkávám s cestujícími, kteří hlasitě telefonují a diskutují o osobních záležitostech, a ruší tak ostatní cestující, které jejich „problémy a nářky“ nezajímají. Mimořádně znepokojivé je to zejména v případech, kdy někdo veřejně diskutuje o citlivých tématech čímž nejen obtěžuje ostatní, ale riskuje i bezpečnost citlivých informací. Zažil jsem totiž případ, kdy do vlaku nasedl bankovní úředník, který obvolával klienty a hlasitě s nimi řešil jejich bankovní účty, úvěry a další finanční záležitosti. Vůbec ho netrápilo, že jeho hovor poslouchá polovina vagonu. Mít jako klient banky takového poradce, od banky okamžitě odcházím.
Problém bezohledného telefonování vypovídá o současné ztrátě elementární slušnosti a ohleduplnosti vůči druhým. Ačkoliv je telefon důležitým komunikačním nástrojem, měli bychom se snažit ho používat způsobem, který nebude zasahovat do soukromí a pohodlí ostatních.
Pokud jde o etiku telefonování, existují nepsaná pravidla, která by měl každý z nás dodržovat. Telefonovat bychom měli diskrétně a s ohledem na situaci. V případě nezbytně nutného hovoru bychom měli hledat klidnější místo, kde naše konverzace nebude rušit okolí. Důležité je také udržovat hlasitost hovoru na minimální úrovni a vyhýbat se diskutování citlivých témat ve veřejných prostorách. Dodržováním těchto jednoduchých pravidel můžeme přispět k příjemnější atmosféře ve veřejném prostoru a projevit respekt vůči lidem kolem nás.