Hlavní obsah
Nakupování

Jak nás obchody matou a připravují o peníze

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: DALL-E (vytvořeno umělou inteliencí)

Triky supermarketů, za které by se snad nestyděl ani David Copperfield: Jak nás obchody klamou cenami a na co byste si měli dávat pozor při jejich návštěvách.

Článek

V dnešní době, kde se každý snaží ušetřit, představují slevové akce a cenové války obchodních řetězců zdánlivě lákavou příležitost pro spotřebitele. I když se na první pohled může zdát, že výhody jsou na straně zákazníků, skutečnost bývá odlišná. Pokud se zaměříme na cenovky váženého zboží a způsob, jakým jsou ceny za jednotlivé produkty prezentovány, odhalíme triky, které mají jediný cíl, a to zmást zákazníka!

Při procházení mezi regály nemá většina z nás čas ani náladu pečlivě studovat každou cenovku. Obchodníci si toho jsou vědomi, a proto přistupují k sofistikovaným metodám, aby zákazníkům ztížili orientaci v cenách. A tak se může stát, že odejdeme z obchodu s přesvědčením, jak výhodně jsme nakoupili, zatímco ve skutečnosti byl nákup dražší, než jsme očekávali.

Jednou z běžných praktik je uvádění cen v různých jednotkách hmotnosti. Například u levnějšího zboží je cena uvedena za kilogram, zatímco u dražších produktů je to sto gramů. Jako příklad uvádím rajčata – obyčejný produkt, který je v obchodech k dispozici v mnoha variantách a cenových relacích. Zatímco akční cena za kilogram 39,90 Kč se může jevit jako velmi dobrá, vedlejší regál s bio rajčaty a cenovkou 19,90 Kč avšak za 100 gramů působí při zběžném pohledu naprosto neodolatelně. Není pak divu, že řada zákazníků dojde k rychlému a mylnému závěru, že dražší zboží je ve skutečnosti levnější.

Tento marketingový trik je sice legální, ale nepřátelský k zákazníkům, kteří se snaží rychle a efektivně nakoupit. Aby bylo možné situaci zlepšit a zajistit v tomto směru transparentní prostředí, je třeba zvážit regulaci. Jedno z možných řešení by mohlo spočívat v tom, si každý prodejce bude muset vybrat jednu váhovou jednotku a v té pak uvádět ceny veškerého váženého zboží. To by zákazníkům umožnilo snadnější orientaci a ochránilo je před impulzivními nákupy, které nejsou výhodné.

Jasná a přehledná komunikace cen je základem důvěry mezi obchodníky a spotřebiteli. Ačkoli se mnozí z nás snaží být ostražití a pečlivě sledovat, kolik, za co platí, není vždy snadné odolat lákavě prezentovaným nabídkám. Zavedení jedné jednotky pro uvádění cen váženého zboží by do problematiky vneslo více světla a pomohlo udržet transparentní obchodní prostředí. Až tedy půjdete příště na nákup, věnujte pozornost nejen ceně, ale také jednotce, za kterou je cena uváděna. Vaše peněženka vám za to poděkuje.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz