Hlavní obsah
Cestování

Letiště Praha odklonilo několik letadel. Na co mají cestující nárok?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: DALL-E (vytvořeno umělou inteligencí)

Hustá mlha a porucha meteorologické stanice na pražském letišti způsobily odklon několika letů na alternativní letiště. Na co mají cestující v takových případech nárok?

Článek

V sobotu dopoledne zažili někteří cestující mířící do Prahy nečekané komplikace. Kvůli husté mlze a poruše meteorologické stanice na letišti, do které včera udeřil blesk a vyřadil její systémy, se piloti jednadvaceti letů preventivně rozhodli změnit letový kurz a přistát na alternativním letišti.

Pokud letiště nemůže letadlo přijmout nebo piloti nemohou z nějakých důvodů přistát na cílovém letišti, obvykle se jako alternativní místo k přistání využívá nějaké blízké mezinárodní či regionální letiště. Dnes to bylo mimo jiné Letiště Brno-Tuřany a letiště v Pardubicích. Kromě nich se využívá také Letiště Leoše Janáčka v Ostravě nebo mezinárodní letiště ve Vídni či Drážďanech.

O odklonění letů rozhoduje ve spolupráci s řízením letového provozu posádka letadla. Rozhodnutí musí být rychlé a zároveň zohledňovat bezpečnost cestujících, kapacity alternativních letišť a možnosti náhradní dopravy.

Na co máte nárok, pokud skončíte na jiném letišti? Podle evropského nařízení mají cestující v případě odklonu letu právo na informace, péči a v některých případech i na finanční kompenzaci. Konkrétně máte nárok na:

- Informace o odklonu a důvodu, proč k němu došlo.

- Občerstvení a případné ubytování, pokud byste museli na alternativním letišti přespat.

- Náhradní dopravu do cílové destinace (v dnešním případě byla cestujícím nabídnuta pro cestu do Prahy například autobusová doprava z Brna a Pardubic).

- Finanční kompenzaci v případě, že dojde k většímu zpoždění (nad 3 hodiny) nebo zrušení letu.

Finanční kompenzace závisí na vzdálenosti letu a délce zpoždění. Podle nařízení EU č. 261/2004, mají cestující právo na odškodnění, které je stanoveno následovně:

- Pro lety do 1500 km: Kompenzace ve výši 250 €.

- Pro lety od 1500 km do 3500 km: Kompenzace činí 400 €.

- Pro lety mimo EU nad 3500 km: Kompenzace 600 €.

Je důležité si uvědomit, že tato práva platí jen pro lety, které začínají nebo končí v některé ze zemí Evropské unie a pokud zpoždění není způsobeno mimořádnými okolnostmi, jako jsou špatné povětrnostní podmínky nebo stávky, které jsou mimo kontrolu letecké společnosti. V těchto případech nemusí být kompenzace poskytnuta.

Když se ocitnete v takové situaci, nezapomeňte si schovat všechny doklady, které se týkají vašeho letu a náhradní dopravy.

Sobotní ráno nezačalo pro mnohé cestující právě ideálně, ale díky koordinovanému úsilí letištních a leteckých společností se situace rychle stabilizovala. Mlha se po 13. hodině rozplynula a provoz pražského ruzyňského letiště se vrátil do obvyklých kolejí. Ať už cestujete kamkoliv, pamatujte, že pokud se něco nečekaného přihodí, máte svá práva a letiště společně s leteckými společnostmi musí udělat vše pro to, abyste se dostali do cíle co nejpohodlněji a nejrychleji.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Meteorologický radar
Odklon

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz