Hlavní obsah
Nakupování

Triky výrobců: Za vaše peníze vám prodají obyčejný vzduch!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: DALL-E (vytvořeno umělou inteligencí)

Výrobci potravin vymýšlejí jeden trik za druhým, aby ze spotřebitelů dostali více peněz. Snižují množství zboží ve stejně velkých a často i zavádějících obalech a používají složitou terminologii.

Článek

Rozmáhá se nám tu takový nešvar! V posledních letech a zejména pak měsících můžeme být v oblasti potravinářského průmyslu svědky vymýšlení nejrůznějších taktik, jak upravovat ceny a obsah potravin tak, aby to spotřebitel pokud možno nepoznal a výrobce co nejvíce vydělal. Tyto praktiky, často skryté za marketingovými strategiemi a atraktivním balením, mají za cíl jediné - zkreslit vnímání hodnoty produktu ze strany spotřebitele.

Jednou z nejrozšířenějších metod je tzv. shrinkflace, což znamená, že výrobek „klame tělem“. Do této kategorie patří například snižování množství zboží v balení, zatímco velikost obalu a cena zůstávají stejné. Jako příklad můžu uvést Koka sušenky od Opavia, které měly ještě loni původní hmotnost 220 gramů a nyní jich je ve stejně velké krabici jen 180 gramů. Pokud si na vánoce kupujete polomáčené Arabesky, možná jste zjistili, že loni před vánočními svátky se na trh dostalo místo předloňského 400 gramového balení jen balení o hmotnosti 350 gramů. Navíc při prozkoumání letáků z obou let vyšlo najevo, že u menšího balení byly nasazeny vyšší ceny. Obdobné to bylo i v případě tyčinky Margot, u které výrobce ubral přibližně 11 % hmotnosti, když koncem roku 2023 snížil její váhu z 90 gramů na 80 a ještě zvedl cenu. Spotřebitel se tak může mylně domnívat, že kupuje stejné množství produktu, ať už za stejnou nebo vyšší cenu, ale ve skutečnosti za své peníze, mimo zboží, dostává i hromadu vzduchu, který vyplňuje poloprázdné obaly. Zde se můžete podívat na výběr některých produktů, u kterých byl v posledních letech tento trik aplikován:

Beba kojenecké / batolecí mléko - původní hmotnost: 600 gr, nová hmotnost (2022): 500 gr

Bobík MAXI Smetanový krém - původní hmotnost: 140 gr, nová hmotnost (2022): 130 gr

Bohemia Chips - původní hmotnost (menší balení): 85 gr, nová hmotnost (menší balení): 70 gr

Bohemia Chips - původní hmotnost (větší balení): 160 gr, nová hmotnost (větší balení): 150 gr

Březňák - původní objem: 400 ml, nový objem (2023): 500 ml

Carla čokoláda - původní hmotnost: 100 gr, nová hmotnost (2016): 80 gr

Choceňské pomazánkové máslo - původní hmotnost: 125 gr, nová hmotnost: 80 gr

Deli - původní hmotnost: 53 gr, nová hmotnost (2018): 35 gr

Disco sušenky - původní hmotnost: 179 gr, nová hmotnost (2016): 157 gr

Fernet Stock - původní obsah alkoholu: 40 %, nový obsah alkoholu (2015): 38 %

Fernet Stock Citrus - původní obsah alkoholu: 30 %, nový obsah alkoholu (2012): 27 %

Figaro čokoláda - původní hmotnost: 100 gr, nová hmotnost (2022): 80 gr

Flora margarín - původní hmotnost: 250 gr, nová hmotnost (2022): 225 gr

Friskies kapsičky pro kočky - původní hmotnost: 100 gr, nová hmotnost (2020): 85 gr

Granko - původní hmotnost: 500 gr, nová hmotnost (2015): 450 gr, nová hmotnost (2023): 400 gr

Häagen-Dazs zmrzlina - původní objem: 500 ml, nový objem (2019): 460 ml

Hašlerky - původní hmotnost: 100 gr, nová hmotnost (2015): 90 gr

Hellmans tatarská omáčka - původní objem: 250 ml, nový objem (2021): 225 ml, nový objem (2022): 210 ml

Jar - původní objem (velká lahev): 1000 ml, nový objem (2023): 900 ml

Jar - původní objem (malá lahev): 500 ml, nový objem (2023): 450 ml

JoJo medvídci - původní hmotnost: 100 gr, nová hmotnost (2015): 80 gr

Ledové kaštany - původní hmotnost: 50 gr, nová hmotnost (2023): 45 gr

Lina Sedita - původní hmotnost: 60 gr, nová hmotnost (2023): 50 gr

Lipánek MAXI - původní hmotnost: 140 gr, nová hmotnost (2021): 130 gr, nová hmotnost (2023): 130 gr

Magister Original - původní obsah alkoholu: 38 %, nový obsah alkoholu: 22 %

Margot - původní hmotnost: 100 gr, nová hmotnost (2018): 90 gr, nová hmotnost (2023): 80 gr

Meruňka Božkov - původní obsah alkoholu: 35 %, nový obsah alkoholu: 30 %

Milka čokoláda - původní hmotnost (vybrané čokolády): 300 gr, nová hmotnost (2018): 270/280 gr, nová hmotnost (2023): 270/280 gr

Míša - původní objem (klasický Míša): 55 ml, nový objem (menší varianty): 45 ml

Nescafé 3v1 - původní hmotnost (varianta Mild): 18 gr, nová hmotnost (varianta Mild): 16,5 gr

Nutella - původní objem: 400 gr, nový objem: 350 gr

Old Spice - původní objem: 65 ml, nový objem (2015): 50 ml

Orbit žvýkačky - původní balení (dóza): 50 žvýkaček, nové balení (dóza): 46 žvýkaček

Orion čokolády - původní hmotnost (mléčná, hořká a bílá čokoláda): 100 gr, nová hmotnost (mléčná, hořká a bílá čokoláda): 90 gr

Perla margarín - původní hmotnost: 500 gr, nová hmotnost (2022): 450 gr

Pražská vodka - původní obsah alkoholu: 40 %, nový obsah alkoholu (2023): 37,5 %

Rama margarín - původní hmotnost (Rama Classic XXL): 1000 gr, nová hmotnost (Rama Classic XXL - 2021): 950 gr, nová hmotnost (Rama Classic - 2021): 800 gr

Veselá kráva - původní hmotnost: 140 gr, nová hmotnost (2018): 120 gr, nová hmotnost (2023): 120 gr

Vitana dlouhozrnná rýže - původní hmotnost: 8× 120 gr, nová hmotnost (2023): 8× 100 g

Další praktikou je nahrazování dražších ingrediencí levnějšími alternativami. Tato změna může mít vliv na kvalitu a chuť produktu, ale pro spotřebitele bývá těžké ji rozpoznat. Informace o novém složení sice musí být na výrobku uvedeny, ale často, a mnohdy i záměrně, jsou psány tak miniaturním písmem, že je problém si je přečíst. Výrobci tak mohou například nahradit skutečné ovoce v jogurtech ovocnými aromaty nebo použít méně kvalitní oleje místo kvalitnějších, aniž by si toho kupující všimnul.

Zavádějící marketing a prezentace produktů jsou dalšími běžnými taktikami. Například obaly s velkými obrázky ovoce mají působit dojmem, že produkt obsahuje velké množství ovocných složek, zatímco ve skutečnosti může obsahovat jen malé množství nebo pouze ovocné aroma, což se dočteme až při studování složení výrobku.

Někteří výrobci také používají složitou terminologii nebo zavádějící návrhy obalů, které mohou vést spotřebitele k nesprávnému pochopení obsahu produktu. Například použití slov jako „přírodní“ nebo „zdraví prospěšné“ může být zavádějící, pokud tato tvrzení nejsou podložena konkrétními fakty.

Nelíbí se vám tyto praktiky? Jediné, co s tím můžete udělat, je to, že uvedené produkty přestanete kupovat a poohlídnete se po alternativách. Já osobně jsem takto skončil například s tyčinkou Margot a místo ní si kupuji obdobné tyčinky privátních značek obchodních řetězců, které jsou stále 100 gramové a ještě jsou levnější.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz