Hlavní obsah
Lidé a společnost

Železniční neštěstí na přejezdech. Řešení? Obyčejné bezpečnostní tlačítko

Foto: Josef Jiránek

Bezpečnostní tlačítko využívané v pražském metru k zastavení provozu například pří pádu člověka do kolejiště.

Tragédie u Dolní Lutyně zdůrazňuje potřebu lepší bezpečnosti na železničních přejezdech, přičemž instalace bezpečnostních tlačítek by mohla nabídnout rychlou a efektivní reakci v krizových situacích.

Článek

V souvislosti s tragickou železniční událostí u obce Dolní Lutyně nedaleko Karviné se opět rozhořela otázka bezpečnosti na železničních přejezdech. Incident, při kterém došlo ke srážce nákladního auta s vlakem, tak opět přitahuje pozornost k možným zlepšením v systémech varování a zabezpečení těchto kritických míst železniční infrastruktury.

Podle svědectví řidiče nákladního automobilu, který byl citován serverem iDnes.cz, došlo k neštěstí poté, co jeho vozidlo uvízlo na přejezdu kvůli výrazné terénní nerovnosti. Řidič vjel na přejezd v momentě, kdy nebyla aktivována výstražná světla, ale zaklíněné vozidlo se mu nepodařilo vyprostit před stažením závor, ke kterému v krátké době došlo. Aby si zachránil život před přijíždějícím vlakem, byl nucen vozidlo opustit.

Co by pomohlo podobným tragédiím předcházet? Mohla by to být například instalace bezpečnostních poplachových tlačítek podobným těm, které jsou umístěna v pražském metru a jejichž stisknutí dokáže automaticky zastavit provoz při pádu člověka do kolejiště. V případě železničních přejezdů by možná postačovalo, kdyby stisknutí takového tlačítka informovalo dispečera o možném problému a ten by mohl operativně reagovat. Tato tlačítka by pak mohla být umístěna na sloupech signalizačního zařízení každého železničního přejezdu. Řidiči nebo svědci mimořádné události by rozbitím ochranného sklíčka a následným stisknutím takového tlačítka okamžitě odeslali signál na dispečink, a tak mohli zabránit nehodě.

Každý železniční přejezd v České republice sice disponuje svým jedinečným identifikačním číslem, které lze v případě potřeby sdělit policii nebo jiným záchranným složkám, ale celý proces může být v situaci okamžitého nebezpečí zdlouhavý a neefektivní. Řidič musí „najít“ mobilní telefon, vytočit číslo tísňové linky, na které si možná vlivem stresu ani nevzpomene, najít číslo železničního přejezdu a operátorovi vysvětlit situaci. Z tísňové linky se pak informace musí předat dál dispečerovi železniční dopravy. Celou tu dobu unikají drahocenné vteřiny. Rychlé a intuitivní řešení, jakým by takové poplachové tlačítko mohlo být, by jistě výrazně přispělo k bezpečnosti na železničních přejezdech.

A riziko možného zneužití? Ano existuje. Stejně jako když vtipálek zavolá na tísňovou linku s tím, že na přejezdu je uvízlé auto a nahlásí číslo přejezdu. Lepší ale planý poplach než tragédie podobná té u Dolní Lutyně.

Odborníci vidí bezpečnost železničních přejezdů zpravidla v instalaci chytrých kamer a technologií. To je jistě skvělá volba. Bezpečnostní tlačítko by ale mohlo být levnější alternativou a dočasnou možností alespoň do té doby, než se podaří všechny železniční přejezdy chytrými technologiemi osadit.

zdroj: idnes.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz