Hlavní obsah
Lidé a společnost

Hokejisté coby magnet na Švýcary, říká Markéta Valenta z CzechTourism

Foto: Jorono z Pixabay

Švýcarská vlajka

Tento rozhovor vznikl na Velvyslanectví ČR ve Vídni, kde má agentura CzechTourism svoji kancelář pro Rakousko a Švýcarsko. Tuto pobočku z pozice ředitelky vede Markéta Valenta.

Článek

Než se podíváme na to všechno, čím se agentura CzechTourism zabývá, tak by čtenáři určitě uvítali nějaké bližší informace o Vás.

Od letošního února vedu zahraniční zastoupení agentury CzechTourism pro Rakousko a Švýcarsko. Prostředí to tady ve Vídni pro mne není nové, do loňského roku jsem na zdejší ambasádě působila na diplomatické pozici, kdy jsem se starala o protokol, přípravu návštěv a krajanskou komunitu. Ještě před tím jsem pracovala několik let v marketingové agentuře, takže tyto zkušenosti mohu nyní efektivně zúročit. I v současné roli je mým úkolem péče o dobré jméno Česka v zahraničí, tentokrát se zaměřením na podporu příjezdového turismu právě z Rakouska a ze Švýcarska.

Co mají cizinci nejraději? Když se řekne Česko, co se třeba Rakušanům nebo Švýcarům vybaví? Co to může být, že by pivo?

Přesně tak, je to ale nejen pivo, jsou to také památky, je to hezká příroda a nesmím zapomenout ani na gastronomii.

Zmínila jste, že Vaší úlohou je podporovat příjezd turistů z Rakouska a Švýcarska do Česka. Jakým způsobem to u agentury CzechTourism probíhá?

Používáme celou řadu nástrojů, od online marketingu influencer kampaní až po různé prezentace na veletrzích, organizaci presstripů, spolupracujeme s dopravci, tiskem, snažíme se používat každý nástroj, který umožní prezentovat Českou republiku v zahraničí.

Propagace pomocí influencerů může být pro někoho v souvislosti se státní institucí poměrně překvapivá…

To si až tak nemyslím, všichni jsme svým způsobem influenceři. Už se vám určitě stalo, že jste na doporučení někoho někam vycestoval nebo si něco koupil, něco ochutnal. A stejně tak i vy jste určitě svému okolí dal nějaká doporučení. V poslední době se z toho stal jeden z nástrojů marketingu a pro někoho i regulérní povolání, a tak je potřeba i k tomu přistupovat.

Jak je to s veletrhy? Upadá v dnešní době, kdy je vše v online prostoru, jejich význam?

V Rakousku určitě mají své opodstatnění. Tady se nám stává, že lidé a turisté poptávají tištěné materiály, přicházejí se k nám poradit, zajímají se o doporučení. I v dnešní době je poptávka na něco si „sáhnout“, něco si zakroužkovat, vidět v prospektech tu hezkou fotku a od oficiálního zastoupení mít ověřené informace.

Jak vypadá takový typický stánek Česka na takovém veletrhu? Co tam návštěvník všechno najde? Je tam třeba i české pivo k ochutnání?

Většinou ne, protože ty stánky nejsou zas tak velké. Návštěvníky v tomto případě odkážeme třeba na Expo, kde prezentace bývá opravdu velkolepá. V praxi to vypadá tak, že se prezentujeme společně s destinačními agenturami, které zastupují ten či onen region z České republiky. Jsou to kolegové, kteří znají velmi dobře svůj kraj, poskytují opravdu konkrétní tipy, různé mapy a další materiály a pomáhají nám jít více do hloubky.

Můžete uvést nějaký konkrétní příklad kooperace s českými agenturami, které se snaží propagovat svůj kraj?

Zmínila bych třeba VysočinaTourism, která se svoji kampaň zaměřuje na německy mluvící země. Třeba pro Rakousko má Vysočina obrovský potenciál, protože je geograficky velmi blízko a nabízí skvělé spojení památek, aktivní dovolenou, skvělou gastronomii a místa, která stojí za objevení nebo spoluobjevení a cítili jsme to na posledním veletrhu, že se lidé zajímají o to, kam dále cestovat než jen do příhraničních regionů či Prahy.

Foto: Joža Kolář

Markéta Valenta

Každý cizinec, který jede do Česka poprvé, chce určitě navštívit Prahu. Jak moc si české hlavní město konkuruje s ostatními regiony?

Z pohledu Rakouska to vidím tak, že místní vám řeknou, že znají Prahu, pivo – a potom už moc nevědí. Pro mě je to signál, že je na tom potřeba pracovat. Rakušané jsou zvyklí cestovat do jiných destinací a trávit dovolenou v Rakousku. To je pro nás úkol, abychom pracovali na způsobu vnímání Česka, abychom prezentovali nejen Prahu. S oblibou říkám, že Česká republika nabízí trochu neočekávané koncepty zážitků. Na jedné straně Rakušany a Švýcary oceňované památky. Společně s Polskem má Česko nejvíce památek zapsaných v UNESCO ve střední Evropě, což je obrovský potenciál. I ze svého pohledu vidím, že dochází k velkému posunu, spousta památek nenabízí pouze tradiční klasiku, ale přichází s virtuálními nebo zážitkovými prohlídkami a nechybí u toho ani skvělá gastronomie. Na jedné straně aktivní dovolenou od turistiky, cykloturistiky až po adrenalinové zážitky jako jsou například skoky s padákem. Na straně druhé lázeňské a wellness pobyty.

Roste počet turistů, kteří jezdí do České republiky?

Když bychom se zaměřili vyloženě na Rakousko a Švýcarsko, tak ten trend je rostoucí, ale mohlo by to být ještě lepší, protože ten potenciál ještě není zdaleka vyčerpaný. Rakousko je v současné době na sedmém místě v příjezdové turistice do Česka (první je Německo) a nově budeme mít možnost sledovat pohyb turistů podle dat od mobilních operátorů, což nám pomůže v mapování chování turistů, kteří přijíždějí na jednodenní výlety. Co se týká Švýcarska a vlastně obecně turistů ze všech zemí, je důležité poskytnout něco, co je do Česka přitáhne a cílit na tu danou zemi. Bylo to krásně vidět v loňském roce, kdy se konalo mistrovství světa v hokeji a nám narostl počet návštěvníků ze Švýcarska o dvaadvacet procent.

Takže ke zvýšení počtů turistů ze země helvétského kříže by stačilo častěji pořádat mistrovství světa v hokeji…

Já bych rozhodně nebyla proti.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz