Článek
Česká železniční scéna je dost roztříštěná, v různých částech republiky jezdí různí dopravci. Už dávno to není monopol Českých drah. Liberalizace železničního trhu s sebou přinesla nejen vyšší komfort pro cestující, ale hlavně změť různých tarifů. Často cestuji z České Třebové, navždy zapsané do mapy jako železniční město. A když jsem naposledy jela do severních Čech, kam jezdím poměrně často, dala jsem si práci s nalezením levnější jízdenky.
Protože cesta z České Třebové do severních Čech, konkrétně do města Mimoň, obnáší dva přestupy a jízdu vlaky třech dopravců, nabízí se jednoduché řešení – koupit si jízdenku OneTicket, která bude platit pro celou trasu a všechny dopravce. V takovém případě by mě cesta dlouhá 224 kilometrů vyšla na 462 Kč. S takovou výší jsem se odmítla smířit a vydala se po stopách levnějších variant.
Nakonec mi jako nejlevnější varianta vyšla kombinace jízdenek v krajském tarifu, kdy jsem za celou jízdu zaplatila 218 Kč, což je o více než polovinu levnější než nejjednodušší varianta, kdy si člověk koupí OneTicket. Ano, pořizování jednotlivých jízdenek v krajském tarifu má i svá úskalí, například nemusí platit ve všech vlacích. Ale pro mou cestu šlo využít tuto kombinaci: v úseku Česká Třebová – Kolín jízdenka IREDO zaplacená IREDO kartou na pokladně Českých drah za 120 Kč, v úseku Kolín – Doksy jízdenka PID koupená online v aplikaci za 60 Kč a poslední úsek Doksy – Mimoň jízdenka IDOL koupená u průvodčího a zaplacená platební kartou za 38 Kč.
Zkusila jsem ještě spočítat, kolik by mě jízdenka stála podle tarifů jednotlivých dopravců. I tam jsem se s cenou dostala vysoko, nicméně pořád to vyjde levněji než OneTicket. České dráhy chtějí za cestu Česká Třebová – Kolín 219 Kč, Arriva za úsek Kolín – Česká Lípa 154 Kč a Trilex za úsek Česká Lípa – Mimoň 38 Kč; celkem tedy cesta vyjde na 411 Kč.
A tak se ptám, jak je možné, že cestování na krajský tarif je o tolik levnější? Proč můžu jet stejným vlakem stejnou trasu jednou za 219 a jednou za 120? Ve chvíli, kdy bychom jeli celá rodina, tak zaplatím za nejlevnější variantu 654 Kč, v tu chvíli už se mi pravděpodobně vyplatí vzít auto, protože mohu vzít více vybavení, nemusím jít na nádraží a z nádraží a stresovat se, zda mi ujede či neujede přípoj a mohu si sama zvolit čas, kdy odjedu. A ještě k tomu všemu podle map ušetřím hodinu času.
A jak často a daleko jezdíte vlakem Vy? Využíváte OneTicket, nebo radši ušetříte na jiných variantách lístků?
Zdroje: cd.cz; iredo.info/tarifni-kalkulator/; pid.cz/hledani-spojeni/; iidol.cz/tarifni-pocitadlo/; arriva.cz; laenderbahn.com/trilex/cs/tarife/tarife-und-fahrkarten/