Článek
Jmenuji se Kamil Fajmon a jsem nevidomý. Vím, jaké to je přijít o milovaného člověka kvůli tomu, že elektromobil přijel naprosto neslyšně, a sám jsem se už několikrát ocitl v přímém ohrožení života kvůli tichosti moderních vozidel. Pokud nevidíte, je pro vás sluch klíčovým smyslem. Když zmizí i ten, zůstává jen nejistota a strach.
Tichý provoz elektromobilů, vodíkových vozů, mikrobusů a dalších moderních dopravních prostředků je pohodlný a ekologický, ale zároveň smrtelně nebezpečný pro lidi, jako jsem já. A nejen pro nevidomé – ohrožení jsou i senioři, vozíčkáři (sedí nízko a špatně přes ostatní vidí), děti nebo lidé o berlích.
Tato vozidla často váží přes tunu a mají rychlé zrychlení, když se přiblíží bez varování, je téměř nemožné včas zareagovat. Pokud nemáte možnost vůz vidět, musíte ho slyšet. Jenže co když ho neslyšíte?
Co říká zákon a proč to nestačí
Evropská legislativa dnes požaduje, aby vozidla s tichým pohonem vydávala při nízké rychlosti výstražný zvuk, tzv. AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), ale v praxi tento systém často nefunguje tak, jak má:
• U některých aut lze zvukový signál vypnout a tak zcela zanikne
• Hlasitost bývá velmi slabá
• Povinnost zvuku platí pouze do 20 km/h – jakmile vozidlo tuto rychlost překročí, AVAS se vypne.
• Starší elektromobily zvuk nemají žádný.
To považuji za zásadní problém. Dnes běžně potkávám vozy, které jsou neslyšitelné už při chůzi přes silnici – a přitom se pohybují rychle a tiše. Proto bych velmi rád, aby se tato rychlostní hranice zvýšila alespoň na 30–40 km/h , kde ještě stále existuje přímá hrozba pro zranitelné osoby.
Co žádám?
Nechci nic víc než bezpečnost, pro mě i pro všechny ostatní, proto navrhuji:
1. Zavést pravidelné kontroly AVAS systémů u všech vozidel s tichým pohonem a zajistit, že nelze tyto systémy jednoduše vypnout.
2. Umožnit úpravy starších elektromobilů, aby i ony byly slyšitelné a bezpečné pro chodce.
3. Zvýšit minimální hlasitost zvukového výstražného systému , aby byl slyšet i v běžném městském provozu.
4. Zvýšit hranici pro povinný AVAS systém nad současných 20 km/h – ideálně na rychlost, která odpovídá typickému pohybu ve městě.
5. Zapojit do testování lidí s postižením , včetně nevidomých, abychom ověřili, že tyto systémy skutečně fungují v praxi. Ticho může být smrtící
Už jsem oslovil politiky, výrobce, novináře i různé instituce. Někteří přikývli, že o problému ví – ale nikdo neví, jak téma dostat do veřejného prostoru, proto jsem se rozhodl udělat první krok.
Nečekejme, až ticho připraví o život někoho dalšího.
Vytvořil jsem petici, podepsat ji můžete zde. Budu rád za sdílení.
https://www.petice.com/vim_jake_to_je_pijit_o_blizkeho… vybráno