Článek
Spolu s dálničním dortem obdržel prezident také pozvánku na procházku po vyhlídkách, ze kterých by byla vidět silnice dálničního typu I/35 plánovaná mezi Jičínem a Turnovem. I v zaplněném sále divadla se pak většina otázek a apelů ze strany veřejnosti týkala záměru této rychlodráhy.
Prezident hned v úvodu poznamenal, že rád jezdí „na všem, co jen trochu smrdí benzínem“, zároveň ale dodal, že při svých cestách do rodného Náchodska se dálnici vyhýbá „jako čert kříži“, protože „kdo rád řídí, ten nerad jezdí po dálnicích“. Cestou z Prahy do Východních Čech si prý nedávno raději užil zatáčky přes Hrubou Skálu a Vyskeř.
Z publika vystoupil jako první Otakar Grund, předseda Spolku rodáků a přátel Turnova, aby vyjádřil obavy z „dálnice, která má vést nejkrásnějším územím, jaké český stát má“ a předal prezidentovi jménem spolku dopis. „Bůh je vysoko. Papež je mrtvý. Nyní to zbývá na vás,“ zavtipkoval nakonec. Záměr kapacitní silnice „pro až 40 000 aut a s až kilometr dlouhými mostními konstrukcemi na dvacetimetrových pilotech“ kritizovala také Martina Pavelková ze spolku Za Rovensko v Českém ráji. Alena Macounová, starostka obce Holín ležící pod Prachovskými skalami, zase poukázala na problém šíření hluku do výše položených míst, který by případné protihlukové stěny kolem I/35 nejen neřešily, ale mohly paradoxně zhoršit.
Prezident ve svých odpovědích přiznal, že s detaily chystané stavby není obeznámený. Dokonce se mylně domníval, že tím nejcennějším územím má vést silnice, „která jenom v některých úsecích bude mít třetí pruh pro předjíždění“. Přislíbil ale, že se s problematikou seznámí podrobněji a podívá se i na to, zda byly vzaty v úvahu všechny relevantní studie a alternativní řešení. Při nadcházejícím jednání s ministrem dopravy se bude ptát, jaká opatření pro zmírnění dopadů stavby budou přijata.
V obecné rovině nicméně připomněl, že dopravní infrastruktura v České republice byla v posledních letech zanedbávána a že je třeba tento dluh dohnat. S tím nelze než souhlasit – zejména v nabídce železniční a multimodální dopravy jsme za vyspělým světem opravdu pozadu.
Na závěr prezident ocenil činnost „aktivních a angažovaných občanů“ a v reakci na žádost Evy Schaeferové z SOS Český ráj, aby byli „bojovníci za Český ráj“ přizváni k jeho jednání s ministrem dopravy, řekl: „Nevidím problém v tom, abychom se podívali na problém D35 přes Český ráj a na všechny alternativní návrhy a potom, když budeme mít jasno v argumentech, které budou věcné, ne jen emotivní, s nimi konfrontovali ministra Kupku, aby se k nim mohl vyjádřit.“
Záznam setkání s prezidentem je ke zhlédnutí zde:
Otevřený dopis SOS Český ráj prezidentovi si můžete přečíst zde
Petici za záchranu Českého ráje můžete podepsat zde: