Hlavní obsah
Zdraví

Rodinný lékař a budoucnost lékařské péče

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: https://www.pexels.com/

Prezident ve funkčním období nikdy neumírá, vždy ho dostanou i z věcí, kde lidé běžně zhasnou. Takže to jde. Jen ne pro všechny. Ale on má stejnou pojistku jako my.

Článek

Co je pro člověka nejdůležitější? „Jeho život a zdraví.“ Proto jsem dal dohromady projekt : Služba „Rodinný lékař“, nadstandardní péče o život a zdraví. Bylo by strašně fajn, kdyby se toho někdo, kdo má peníze a kontakty, chytil a podobnou službu oživil. Prodělat se na tom podle mne nedá. A bylo by krásné přestat nosit dortíky, dárečky nebo se klepat strachy a pořád někoho prosit, ale mít managera, který vše vyjedná za vás a z hororu se stane pohodová věc. To už za nějaký příplatek stojí. Zvláště, pokud by výsledkem byly o třídu či dvě lepší služby. Nejde o placený úsměv a předstíranou vstřícnost na soukromé klinice, jde o záchranu života od někoho, kdo skutečně umí.

Základem je vyvinout informační systém a zaměstnávat kompetentního člověka (lékaře a managera zároveň) a postupně tým, který zajistí sběr prověřených použitelných dat o kvalitách a úspěšnosti lékařů, kontakty a případné asistence. Další investice jsou do reklamy, která by měla objasnit, že „klub zdravých“ není jen výsadou VIP, ale může si jej zakoupit kdokoliv, komu na zdraví záleží, a přitom nemá mezi příbuznými lékaře s kontakty, který by vždy vše zařídil.

Koncepce projektu osobního zdravotního managera (informační systém plus služby). Lze to v podstatě přirovnat k cechu, který má k dispozici žebříček lékařů dle oboru, zkušeností a úspěšnosti. Má k dispozici vlastní statistiky, reálně prověřené zdravotní ústavy a pracoviště a neustále zpětně hodnotí kvalitu, zajišťuje rezervace, sleduje pacienta a plánuje mu všechny dostupné preventivní úkony na které má nárok, případně doporučí pravidelné kontroly, které vyplývají z dědičné zátěže. V případě operací zajistí pracoviště a lékaře s výrazně nadprůměrnými výsledky a zkušenostmi. Individuální sledování každého pacienta, jeho potřeb, stanovování optimálního životního stylu, vyhledávání zdravotních a geneticky daných rizik a především reálné zajištění zdravotní péče placené VZP na úrovni, která je nadstandardní. To je smysl projektu, který šetří čas, peníze a zpřístupní potřebná vyšetření tak, aby nebyla pro člověka zátěží.

Co má větší cenu než váš život? A kdo se vám o něj stará? Váš obvodní lékař? Skutečně mu na vás záleží?

Kdo viděl seriál Dr. House, ten pochopí, že nadaní a šikovní lidé jsou, ale rozhodně to není každý, kdo má bílý plášť. Cílem vize je, aby ten, kdo to potřebuje, měl přístup nikoliv k údržbářům, ale k těm nejlepším. Navíc dostanou z databáze k dispozici důkladné komplexní podklady, které běžně nikdy s pacientem k dispozici nejsou.

Jsou lidé, kteří si svého zdraví a života cení a jsou ochotni připlatit, pokud dostanou péči a kvalitu tak, aby se udělalo maximum pro včasné rozpoznání život ohrožujících onemocnění. Přesto obvykle nemají jinou šanci než si platit extrémně drahé lékaře nepracující na zdravotní pojišťovnu nebo mít známé lékaře na základě konexí. Možnost zaplatit si zajištění služeb „rodinného lékaře“ pro běžného člověka prakticky neexistuje.

Mnoho lidí umírá pouze proto, že nešli na vyšetření včas, ale u většiny lékařů je návštěva mnohahodinová záležitost, nepříjemné prostředí, pohrdavé jednání a honička ze dveří do dveří, kdy jsou sestry často na pacienta i hrubé a ostatní pacienti depresivní a čekárna obvykle přeplněná. Nic z toho by platící zákazník neměl nikdy poznat. Pak pochopitelně ten, komu není vyloženě špatně, k doktorovi nechodí. Ale prevence a sledování je právě tím, co ve skutečnosti zachraňuje životy. Jsou zařízení, kde se chovají slušně a vstřícně, ale běžný smrtelník, který neprošel všemi nemocnicemi, je nemá naději najít. Když už je vyšetřen, pak lékaři obvykle stejně nemají k dispozici komplexní podklady, a tak řeší jen jednotlivosti a příčiny často unikají.

Vybrat si nemocnici je nereálné v okamžiku, kdy vás odveze sanitka vždy tam, kam spadáte bydlištěm. A většina ambulantních lékařů či zubařů „má plno“ tak také skončíte tam, kam „spadáte“. Nutnost se neustále doprošovat, podlézat nebo mít známé stojí hodně sil a každá návštěva lékaře spoustu času a výsledky jsou jisté pouze u nejčastějších nemocí. Být poslán na vyšetření znamená ztracený den. A stále se všude čeká a čeká.

Zdravotní pojištění si platíme všichni, ale co za něj dostáváme, je dle mne víceméně tristní a v průběhu příštích 10 až 20 let nelze předpokládat nějakou zásadní kvalitativní změnu. Přesto jednoznačná poptávka po zdravotních službách na trhu je.

Movitější lidé dají měsíčně 2000 za mobily a internet, ale do svého zdraví investují jen vitamíny a různá šidítka, případně dají na radu náhodného lékaře, kdy je běžné, že každý tvrdí či doporučuje něco jiného a pacient nemá šanci rozpoznat, co je lobbystická záležitost, co zkušenost a co neznalost. Vnímá pouze bílý plášť a autoritu a může pouze slepě věřit, což je málo. Někteří nešťastníci, kterým je opravdu špatně, obvykle investují tisíce měsíčně do různých šarlatánů nebo firem, vyloženě orientovaných na zisk, které nemají nic společného s pojištěním, které si každý platí.

V současnosti je pouze věcí náhody, kdo vás bude operovat a jakého máte lékaře a pacient často ani nemá možnost volby jinak než „z deště pod okap“. Klasické odbytí sestrou „máme plno“ u lepších lékařů je běžné a budovat si konexe, protekci, přímluvy a zjišťovat, kdo je skutečně odborník a kdo si na něho pouze hraje, je nesmírně náročné, ne-li z hlediska pacienta nemožné.

Vize je tato: Zajištění nejlepší dostupné možné zdravotní péče hrazené zdravotní pojišťovnou, zjišťování, na co má pacient nárok a za příplatek asistence, kdy za pacienta vyřídíme převoz na nejlepší pracoviště a zajistíme nejlepší odborníky. Nikoliv, že se na něm bude někdo učit nebo nebude nikoho zajímat. Doporučíme mu prověřené lékaře a zajistíme, aby jej skutečně přijali, a přitom platil minimum. Je pojištěn, jenže často nezná svá práva ani nemá šanci je prosadit. Cílem celé koncepce je dostat pacienta do role informovaného zákazníka, který má právo si vybrat a má přístup k informacím nutným pro výběr.

To vše včetně zdravotního programu, kde se u platícího zákazníka (každý měsíc pod tisíc „připojištění“ by mělo řádově u stovek zákazníků stačit) sleduje jaké měli choroby jeho rodiče, jejich rodiče, příbuzní, kdo na co zemřel. Jaká jsou rizika, jeho prodělané choroby a výsledkem je analýza zpracovaná z programu (který je předmětem projektu), kdy je každému pacientovi vybrán systém optimální zdravotní péče s možností asistence, a především doporučeni lékaři. Ti neřeknou NE a mají úroveň, objednají a nečeká se. S člověkem promluví a mají zájem na tom, aby skutečně vyřešili jeho problém (metoda bonusů a hodnocení).

Výsledkem by mělo být pevné a dobré zdraví těch, kterým na něm záleží.

Jen na okraj, pokud by to chtěl někdo zrealizovat, tak by to bylo fajn. Já jako normální živáček na to samozřejmě nemám a nikdy nebudu mít přístup k informacím ani potřebné konexe. Nechci ale umřít na to, že se dostanu pod nůž nějakému ambicióznímu oráčovi, který vystudoval medicínu a holt mu to moc nejde, ale papír má a výsledky na tom kterém pracovišti nikdo neměří nebo jsou tajné. Prezident ve funkčním období nikdy neumírá, vždy ho dostanou i z věcí, kde lidé běžně zhasnou. Takže to jde. Jen ne pro všechny. Ale on má stejnou pojistku a pojišťovnu jako my.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám