Hlavní obsah
Lidé a společnost

Úřady práce jsou pro klienty i zaměstnance bezpečnější, i když žádostí o pomoc přibývá

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: ÚP ČR

Klienti se na pobočkách úřadu práce musí cítit komfortně, totéž platí i o zaměstnancích. Bezpečné prostředí je důležité proto, aby záležitosti klientů v rozdílných – a často složitých – životních situacích byly vyřízeny efektivně a podle zákona.

Článek

Na druhou stranu nelze popírat, že někdy na kontaktních pracovištích dochází ke konfliktům, které si dokonce ve výjimečných případech mohou vyžádat i asistenci policie. Určitě ale platí, že vedení úřadu práce společně s konkrétními pobočkami systematicky pracuje na tom, aby se úroveň bezpečnosti stále zvyšovala a přizpůsobovala se aktuální situaci i technickým možnostem.

Budujeme úřad 21. století a jsme si dobře vědomi všech úskalí. Podrobně známe – a díky ověřování klientské spokojenosti ještě podrobněji poznáváme – profil klientů a jejich potřeby. Na bezpečnost myslíme už v momentě, kdy rekonstruujeme nebo budujeme naše kontaktní pracoviště. Zřizujeme bezpečnostní přepážky, místnosti jsou z důvodu zajištění únikové cesty propojeny, zaměstnanci mají k dispozici SOS tlačítka, rozšiřujeme počet bezpečnostních kamer a podobně. Nedílnou součástí vybraných poboček, které z nějakého důvodu vyhodnotíme jako rizikové, jsou také členové ostrahy. Samozřejmostí je pak spolupráce s městskou i státní policií, pokud je to třeba.

A pak jsou tu možnosti, které dáváme přímo našim klientům. Velkým pomocníkem jim může být elektronická komunikace. Nemluvím jen o nových zjednodušených online formulářích, které se nám osvědčily. Klientům mohou zásadně usnadnit osobní návštěvu úřadu práce objednávací a vyvolávací systémy. Pokud už člověk musí nebo chce na kontaktní pracoviště přijít osobně, má jistotu, že bude odbaven v termínu, na který se předem objednal. To přispívá k pozitivnější atmosféře, než když musí čekat, až na něj přijde řada.

Platí, že současná inflace přináší mnoho výzev a právě na úřad práce přicházejí pro pomoc noví klienti. Jen za březen vzrostl počet vyplacených přídavků na dítě o 1612, výrazně roste podpora v rámci příspěvku na bydlení, který nově pobírá 2146 domácností. A za březen máme 2556 nových příjemců rodičovského příspěvku – i tady platí, že přibývá těch, kteří žádají online, a nemusejí tak vůbec fyzicky na úřad.

Pamatujeme ale samozřejmě také na naše zaměstnance. Ti pravidelně procházejí bezpečnostními školeními a psychologickou přípravou, aby věděli, jak jednat s klienty v konkrétních situacích. Jsou totiž často těmi, kdo čelí frustraci lidí, kteří se na ně obracejí. Důvodů může být mnoho, a ne vždy jsou oprávněné. Klienti bývají nespokojeni s výplatními termíny, s výší dávek nebo jejich nepřiznáním. Nejčastějšími terči slovního, a bohužel někdy i fyzického napadání, jsou pracovníci z oblastí hmotné nouze a zaměstnanosti. Na tomto místě je tedy nutné vyvrátit přesvědčení, které zaznamenávám ve veřejném prostoru, podle něhož nyní bývají na pobočkách agresivní ukrajinští uprchlíci. Takovou zkušenost nemáme. Uprchlíci naopak velmi intenzivně využívají online aplikaci pro vyřízení humanitární dávky a pokud potřebují osobní asistenci úřadu práce, je to zpravidla kvůli nějakému doplnění nebo třeba zprostředkování zaměstnání či jazykového kurzu.

Na závěr pár čísel, která nás utvrzují v tom, že na bezpečnosti klientů i zaměstnanců musíme dál pracovat. V průběhu celého loňského roku, který ale byl po všech směrech mimořádný, evidujeme asi 600 různých incidentů. Ve většině případů se jedná o verbální útoky a výhrůžky. Poté většinou podáváme trestní oznámení, letos je jich už několik. Mezi regiony, kde dochází každoročně k incidentům nejčastěji, patří Praha, Ústecký a Moravskoslezský kraj. Navzdory tomu platí, že pobočky úřadu práce jsou bezpečným místem, kam se lidé mohou s důvěrou obrátit, pokud potřebují řešit nějakou svou životní situaci.

Autor je pověřený zastupováním generálního ředitele ÚP ČR a vrchní ředitel Sekce informačních technologií MPSV.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám