Článek
Děláme to poměrně pravidelně, snad i z důvodu, že potraviny se také dají zpronevěřit, ale poměrně hůře než peníze. Do Čech jsme se vrátili pozdě odpoledne, zajet někam na nákup se nám nechtělo, zvlášť když rozhlasové zpravodajství připomínalo, že přispět lze i prostřednictvím e-shopu. Večer jsem to u počítače zkusil. Stránky potravinové sbírky nabízely mimo jiné služby takových firem, jako je Rohlík, Košík, Tesco nebo Billa. Nejméně u dvou jsem zaregistrován jako vlažný zákazník zejména kvůli nákupu těžkého či objemného zboží, kde přehlídnu nevýhodnou cenu a uvítám donášku až domů.
Zkusil jsem přispět jejich prostřednictvím. Všechny firmy, jejichž služeb jsem chtěl využít, byly na sbírku připravené a rovnou nabízely balíčky většinou za 150, 300 nebo 500 Kč. Jenže, první dva pokusy jsem hned vzdal, protože podmínkou bylo, že svůj příspěvek přidám k nákupu dalšího zboží. Nic dalšího jsem nepotřeboval, ale systém byl neodbytný. V jednom případě mi dokonce připočítal jakousi pokutu za nedostatečně velký nákup. V třetím řetězci podobnou podmínku neměli. Tak jsem vybral balíček za tři stovky a směřoval k pokladně. Člověk musí udělat několik kroků, než zaplatí. Pořád to bylo za 300, ale když už jsem měl použít kartu, vyskočila částka 349 Kč. Poučení o tom, proč se konečná částka může lišit, jsem ani nedočetl. Je hezké, že firmy chtějí pomoci, ale proč při tom musí pomáhat hlavně sobě?
Takže co… Napsal jsem do Potravinové banky, jestli existuje nějaký způsob, jak přispět bez prostředníků. Existuje. Je možné přispět rovnou na účet č. 2801541770/2010 s tím, že do poznámky pro příjemce uvedete sbírka potravin. Druhou možností je využít darování prostřednictvím darovacího portálu Znesnáze21, kde budou všechny vybrané finanční prostředky využity na Sbírku potravin. Využil jsem druhou možnost a bylo to raz dva. Ano – vrátil jsem se tím k tomu riziku, že peníze jsou mnohem lépe zneužitelné než potraviny. Ale snad i tak nakonec někomu pomohou.