Článek
Co se učíme
Dle našich učebnic byl Sámo franckým kupcem ze Senonského kraje, který se společně s dalšími obchodníky odebral mezi lety 623 n.l. až 624 n.l. na území dnešní jižní Moravy. Přišel právě v době velké vzpoury tamních Slovanů proti Panonským Avarům. Přidal se k nim a pomohl jim k vítězství, načež pro jeho dobrou službu a statečnost si ho zvolili svým králem. Spojil všechny místní slovanské kmeny do říše olbřímích rozměrů. Vedl mnohé války převážně proti nepřátelským Frankům, však neprohrál jedinou bitvu. Vládl zhruba do roku 660 n.l., kdy zemřel…
...a my ztratili na dlouhou dobu (až do nějakých ucelenějších informací o Velké Moravě a Nitranském knížectví na počátku 9. století) jakékoliv přesnější zprávy o našich zemích. Většina těchto znalostí totiž vychází z Fredegárovy kroniky, jež sice původně končila již v roce 642 n.l., ovšem bylo do ní později přidáno mnoho jednotlivých záznamů či větších celků končících rokem 768 n.l..
Leč můžeme této verzi důvěřovat?
Zjednodušeně řečeno: Ano i ne…
…jelikož kroniky nebo jim obdobné texty byly psány vždy pro zadávajícího panovníka, národ, náboženské hodnostáře. Kupříkladu Kosmova kronika byla sepsána pro legitimizaci Čechů v jimi obývaných zemích, když skrze Praotce Čecha přišli na ona prázdná území (o Keltech nepadla ani zmínka…), společně se samozřejmým pradávným Biblickým zakotvením, když se s ostatními národy podíleli na stavbě Babylónské věže; O obrácení Bavorů a Korutanců, Francká kronika z 9. století, byla sepsána - znovu - pro legitimizaci nároku Salcburského arcibiskupa Adalwina na Panonskou diecézi poté, co byla přidělena do správy Metodějovi; podle Fredegára měli zase Frankové zásadní úlohu v Trójské legendě… tedy údaje v těchto spisech se zakládají více nebo méně na skutečných událostech… jen mohou být „pro dobro věci“ ohnuty tím či oním směrem.
Takže kdo všechno mohl být potenciálně Sámo?
Uvážíme-li, že opravdu přišel ze západu:
- Byl to vskutku francký kupec a vše, co ohledně něho popisuje Fredegárova kronika, byla v podstatě pravda.
- Podobně jako v tomto případě... jen s výjimkou, že to byl ve skutečnosti vlastně Kelt a pouze jeho původ se úmyslně zaměnil. Nasvědčovala by tomu i ona již výše zmíněná Senonie (nejčastěji spojovaná s dnešním městem Sens, rozkládajícím se asi 100 km jihovýchodně od Paříže) - tedy místa tehdy obývaného hlavně Keltskými Senony - přičemž tato verze by i vysvětlovala důvod jeho odchodu z domoviny na východ. Příkladem budiž možný útlak právě ze strany rozpínavějších se Franků.
- Stejně jako u této možnosti... ve které se spekuluje taktéž i o jeho židovských kořenech.

Sámo vůdce Slovanů
Ovšem jestliže byly informace o jeho spojitosti s Franckou říší čistě vyfabrikovány pro potřeby budoucího legitimního nároku či snad pouze přikrášleny o její sílu a vliv na region:
- Mohlo se jednat vyloženě o Slovana a nad jeho vůdcovskou pozicí a zvolením by se nemusela pozvedávat obočí. Navíc se ve výše zmíněném textu píše o nás - o Slovanech - jakožto o velkých bojovnících! pomáhajících sousedním Avarům v podobě žoldáckých skupin dobývat a plenit okolní (především Francká) území. Dokonce i O obrácení Bavorů a Korutanců o něm píše jako o Slovanovi - a nutno dodat, že tento spis byl od svého prvopočátečního úmyslu zaměřen silně antislovansky a velebil Franky. Ale i kdybychom se zacílili pouze na samotného Fredegára, tak bychom mohli z jeho slov vyčíst pohanské vnímání Sáma (I když ve Francké říši bylo dávno i mezi obyčejným obyvatelstvem do velké míry rozšířeno křesťanství...) - specificky, když vyslanec tamějšího krále Dagoberta, Sicharius, požadoval náhradu za jejich oloupené a povražděné kupce... pročež mu bylo navrhnuto vyšetření celé události spolu s dalšími vyjednáváními ku zachování dobrých sousedských vztahů... což bylo naopak odmítnuto oním diplomatem se slovy: „Není možno, aby křesťané a sluhové Boží uzavírali přátelství se psy!“
- Nicméně je zde ještě jedna možnost, zohledňující vícero tehdejší historické skutečnosti. Slované v okolí Panonie, byli v podstatě poddanými Avarů - nejen, že bojovali po jejich boku (rozuměj především v předvoji) nebo jim byli povinni platit daně, ale také jim nemohli odporovat v braní jejich manželek a dcer na lože... no a jak nám poodhaluje Fredegárova kronika, byli to přesně potomci tohoto styku - míšenci Avarů a Moravanek - kdož zažehli onu úspěšnou vzpouru... dávalo by jenom smysl, že si pak za svého vůdce zvolili někoho ze svých vlastních řad. K tomu se podle všeho Sámo oženil s 12 ženami... a v křesťanské ani Keltské společnosti nebyla polygamie tolerována - na rozdíl od té Avarské - u Slovanů si ji z většiny užívali pouze ti nejvýznačnější (mezi které by se Sámo tedy rozhodně řadil).
Vsuvka o Sámových potomcích
Stejně jako takřka všichni velcí mužové, již dokázali ovládnout obrovská území - i po Sámově smrti se jeho říše rozpadla… ovšem, co když - kupříkladu jako třeba takový Karel Veliký - i on ji rozdělil mezi svoje děti. (Měl údajně 20 synů a 15 dcer.)
O tom, že Mojmír, první historicky doložený Moravský kníže, byl následovník jeho pokrevní linie se hovoří už dlouhou dobu - stejně jako o nějakém jeho užším příbuzenském vztahu s Přemyslovcem Bořivojem… ale co takový Pribina z Nitranského knížectví? Ba proč by také nemohl provdat některou z dcer do rodu Dervanova, vazala a spolubojovníka - vůdce Lužických Srbů… či snad mezi Karantánce z jižních hranic své země - což by dělalo z jejich dnešních následovníků, Slovinců, naše ještě bližší příbuzné… snad i Západní Slovany! (Přičemž jazyková podobnost by tomu jenom nasvědčovala.)

Sámova říše
Závěrem
Kdo byl doopravdy Sámo se již pravděpodobně s přesností a jistotou nikdy nedozvíme… avšak přesto navždy může být - po vzoru starých spisů a kronik - důkazem síly, nezdolnosti, moudrosti a jednoty! A to nejen pro nás… nýbrž pro celý tento náš region!
Anketa
Zdroje:
Fredegárova kronika; kronika - Fredegarius Fredegarius
O obrácení Bavorů a Korutanců; kronika - neznámý Salcburský kněz
Převratné události v Českých dějinách; kniha - Jan Bauer
Sámo - kurzy.cz