Článek
Jaká se to hraje s českým spotřebitelem hra? Proč se u nás prodává až 80 % zboží ve slevách? Jsme takto unikátem přinejmenším v Evropě. Protože je to marketingový tah, který se prodejcům vyplácí. Je jedno, jestli se jedná o cukrovinky nebo oblečení. Obchodníci vyhoví novele spotřebitelského zákona, aby zákazník věděl, z čeho se pak vypočítává sleva za posledních 30 dnů. Nasadí se cena, která je vysoká a v podstatě často neodpovídá hodnotě výrobku. Po povinných 30 dnech se cena sníží ve slevě. Výrobek se prodá šťastnému spotřebiteli za cenu po slevě, za kterou by si často v rámci Evropy tak drahý výrobek nikdo nekoupil. Zákon prodejce neporušil.
Dává spotřebitelský zákon smysl? Je to na politicích, aby se zabývali tím, co je za kouzlem slev a cenotvorby v Česku. Není možné nařknout obchodníky z klamavé reklamy, protože tyto hry se zákazníkem jsou u nás díky novele spotřebitelského zákona lege artis.
A ještě ke tvrzení obchodníků, že zdrahly kakaové boby. Ano, zdrahly na světové burze, ale výrobci většinou využili zásob ještě levného zboží. Ano, zdrahlo máslo. Ano, na cenu zboží má vliv i vysoká cena energií a další navazující problémy, zdražující výrobu a způsobující chaos v cenách. Ale obchodníkům jejich marže i tak po slevě zůstává, řekla bych, až nemravná. Trvá oligopol, není konkurence, cenotvorba se drží vysoko, zisky směřující často do zahraničí jsou obrovské. Kdyby byly ceny rozumné pro českého spotřebitele i s ohledem na naši kupní sílu, nemuseli bychom nakupovat jen ve slevových akcích výrobky za tyto ceny jinde v EU neprodejné. Zatím je situace taková, že v chaosu cenotvorby zákazník ani neví, jaká je vlastně reálná cena výrobku, což může být pro obchodníky výhodné.
Obrázek:Pixabay, autor Rigalli.cz