Článek
Je věcí policie a dalších institucí, aby zjistili, jestli jsou chlapci hrdinové nebo útok na muže je na hraně trestního činu. Právní kvalifikace se může během vyšetřování měnit. Zajímá mne, proč školáci nehlásili podezření na policii a vzali právo do vlastních rukou. Pokud se muž dopustil pedofilního chování, měly být dětmi případné důkazy předány policii. Tyto otázky nechám na orgánech činných v trestním řízení. Zajímá mne spíše, jestli nedošlo ve výchově chlapců k pochybení.
Pokud chceme, aby z dětí vyrostly charakterní jedinci, potřebují především mantinely možného. Protože všichni jsme prošli výchovou, kterou nám poskytli dle svých schopností a možností naši rodiče a často se styl diametrálně lišil, buď výchova přehnaně autoritářská, dle doznívajích tradic a přetrvávající v některých rodinách dodnes, bohužel, včetně fyzických trestů. V takto vychovávaném dítěti dochází k jistotě, že v právu je vždy ten silnější, ten, který má moc a v dospělosti se samo takto prezentuje.
Druhým extrémem je bezhraniční volnost, zcela bez pravidel, bez mantinelů. Heslo: dítě samo přijde na to, co je nebezpečné, čemu se vyhnout, co je pro ně dobré a to bohužel ve všech oblastech života. Jenže, bohužel, z těchto volně vychovávaných dětí často vyrostou jedinci trpící nejistotou a neukotveností a často trpí úzkostmi. Chybí jim základní orientační body a tak se často dostávají do konfliktu se svým okolím. Dítě není schopno se ve skupině omezovat a dodržovat pravidla kolektivu. Problémů u bezhraničně vychovávaných a bezvýhradně podporovaných dětí je víc. Neznají hodnotu věcí, jsou netrpělivé, nejsou ochotny čekat a o něco usilovat a ztrácejí životní motivaci.
Ani hyperprotektivní výchova není ideální. V poslední době si hodně stěžují učitelé na rodiče žáků, kteří řeší u učitelů tvrdě každou špatnou známku, poznámku. Řeší za ně úplně všechno. Špatný je vždy někdo jiný. Ale svět je plný nespravedlnosti a nástrah a takto opečovávané dítě v životě neobstojí.
A co je ideál ve výchově dětí? Výchova založená na přívětivé autoritě a laskavé dominanci, stanovení hranic, určit, co nelze dělat a co je jen na jeho volbě, protože dítě musí mít i určitou dávku svobody. V rámci této svobody mohou zažívat i jistou dávku stresu, pramenící z toho, že se musí umět správně rozhodnout. Potřebují dávku sebedůvěry, že mohou určité, i stresové situace zvládnout sami. Pokud jste přesvědčeni, že na to mají, dejte jim svoji důvěru. Vaše důvěra dětí potěší a povzbudí. Naučí se stresové situace řešit a rozhodovat se. MF Dnes, 1.6.2024, Ivan Brezina: Dejte dětem hranice.
Přemýšlím o tom, jakou výchovu poskytli partě školáků z Adamova jejich rodiče. Kolik času jim věnovali. Kolik pozornosti, vyprávění a sdílení si užili. Dostatek podnětů a vzájemnost mohou poskytnout v dostatečné míře i rodiče ze slabších sociálních poměrů. Láska není o penězích. Je o Vašem času, který chcete a můžete dětem věnovat.
Děti nepotřebují ideální podmínky. Potřebují naši podporu a důvěru, že mnohé překážky zvládnou sami. Dovolte jim zažívat i náročné a stresující situace s tím, že jim věříte, že jste tady a Vaše laskavá a milující náruč. Že se nemusí bát se prosadit, spolupracovat, být v souladu s kolektivem, nebát se silnějších. Prosadit se, ale ne na úkor ostatních.
Rodiče vyšetřovaných dětí nyní prožívají těžké chvíle a možná přemýšlejí, kde udělali chybu ve výchově. Nic není ztraceno, pokud jsou schopni zjistit, kde udělali chybu, mají čas na nápravu. Do dospělosti ještě je nějaký čas na nápravu.
Zdroj info:
https://brnenska.drbna.cz, Anna Pospíšilová: Policie vyšetřuje napadení u Adamova, nezletilí chlapci zbili muže v lese, 11.8.2025