Článek
Při jejich výběru je proto nutné, aby byl člověk o parametrech doplňků stravy důkladně a srozumitelně informován. I legislativa ukládá výrobcům a distributorům povinnost, aby všechny doplňky stravy určené pro český trh byly opatřeny českým štítkem, na kterém lidé naleznou všechny důležité informace. Někteří zahraniční prodejci ale tuto povinnost nedodržují a na český trh se tak dostávají výrobky, které jsou v rozporu s legislativou a jejich konzumace může být i nebezpečná. Na takové lze narazit například na online tržišti Allegro.cz.
Právě na tomto online tržišti jsem si objednala několik doplňků stravy, které jsem si předem vyhledala na internetu. Důvodem byla výhodnější cena. Ačkoli jsem nákup pěti produktů uskutečnila prostřednictvím jedné objednávky, musela jsem si do výdejního místa dojít hned třikrát, jelikož zboží mi postupně přicházelo od tří různých prodejců. S tím souvisí i vyšší poštovné, které zcela smazalo výhodnější cenu jednotlivých produktů.
Ještě v tento moment jsem byla klidná, jelikož jsem asi měla více studovat obchodní podmínky, ačkoli nemám mínění o tom, že by je moc lidí detailně četlo. Navíc když člověk nakupuje na jednom serveru, nepředpokládá, že mu zboží bude přicházet od několika různých prodejců. Zvláště v případě, když člověk z všude přítomných reklam nabude dojmu, že Allegro je vlastně jen větší internetový obchod Mall.cz.
V momentě, kdy jsem zásilky rozbalila jsem ale značně znervózněla. Tady už jsem chybu nespatřovala u sebe. Ani jeden z objednaných doplňků stravy totiž neobsahoval štítek v českém jazyce, na kterém by bylo uvedeno složení a dávkování. Veškeré informace byly jen v polštině. Logicky jsem proto nemohla rozumět složení ani tomu, jak mám tyto doplňky stravy užívat.
Ačkoliv samu sebe považuji za relativně nenáročného spotřebitele, opravdu ráda bych věděla, jaké je správné dávkování, zda mohu očekávat například nějaké vedlejší účinky. Napadlo mě tedy, že mi pomůže Allegro. Ostatně ani nevím, na koho jiného se obrátit, když jsem nákup realizovala přes něj. Zde jsem ale narazila, když odpovědí na můj dotaz/stížnost bylo jen strohé „Obraťte se na prodejce daných produktů.“ Tak jsem to zkusila. Odpovědi jsem se ale nedočkala.
Následně jsem tedy začala pátrat na internetu, zda je vůbec možné takto nesrozumitelně označené zboží nabízet. V ten moment jsem zjistila, že můj případ není ojedinělý. Našla jsem spoustu negativních recenzí na Allegro, jejichž autoři měli stejný nebo velmi podobný problém jako já. Následně jsem se i dočetla že v České republice dokonce zákon o ochraně spotřebitele nařizuje, že podobné výrobky musí být označeny v češtině.
Podat podnět může každý z nás
Dále jsem zjistila, že když se kdokoli setká s produktem, který takové označení nemá, může se obrátit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci nebo na Českou obchodní inspekci. Po vlastní zkušenosti jsem se proto rozhodla, že se připojím k těm, kterým podobné obcházení zákona není lhostejné a sepsala jsem podnět, který jsem poslala právě na Českou obchodní inspekci. Věřím, že i tato moje vlastní zkušenost přispěje k tomu, aby se tyto instituce problematice věnovaly a zasadily se o řešení situace. Ačkoli se jedná sice „jen“ o doplňky stravy, je nutné, abychom věděli, co do svého těla dáváme.