Článek
Letní sezóna dovolených se kvapem blíží, a přestože příprava turistů bývá rok od roku lepší, kromě plavek a pojištění je třeba myslet i na to, jak se nestat obětí nekalých praktik cestovních kanceláří.
Poznaly to již desítky zákazníků, krásné fotografie nového hotelu, průzračné moře, stoly plné jídla a čistá pláž se zlatavým pískem. Příjezd na místo pak mnohdy změní krásné očekávání na noční můru. Ne vše, co si cestovní kancelář napíše do obchodních podmínek jako standard, si však musíte nechat líbit.
Níže naleznete vhodný postup reklamace tak, aby vám zůstala zachována vaše práva a zároveň, abyste měli dostatek podkladů pro případné následné soudní vymáhání. Ještě, než vůbec podepíšete smlouvu, si dobře ověřte, zda smlouva zavazuje cestovní kancelář k poskytnutí toho, co jste našli v katalogu, případně zda je katalogová nabídka součástí smlouvy.
1) V první řadě je třeba postupovat rychle a reklamaci nejlépe provést již namístě. Zákoník sice umožňuje podat reklamaci až po návratu, nicméně některé vady lze napravit přímo v místě zájezdu a vyhnete se nepříjemnostem po celou dobu trvání dovolené. Vady, které lze napravit již v místě, by pak také soud nemusel uznat. Pozor na starší články, které uvádí lhůtu do měsíce po návratu, tato lhůta již v zákoně není.
2) Vždy trvejte na vydání reklamačního protokolu. Pokud se cestovní kancelář nemá k sepsání protokolu, pak můžete vady uvést do emailu a reklamaci přímo zaslat na emailovou adresu cestovní kanceláře nebo agentury, která zájezd prodala. Určitě není doporučeníhodný postup vyřizování reklamace telefonicky, neboť vám v ruce nezůstává důkaz o jejím provedení. I když cestovní kancelář uvádí, že je třeba reklamovat jen na jejich protokolu, není to nezbytné. Mnohdy se jeden delegát stará o několik hotelů a čekání na formulář je zbytečným prodlením, které by mohlo zhatit vaše budoucí nároky.
3) Sbírejte vhodné důkazy o neplnění služeb. Nejlepším důkazem je kombinace fotodokumentace a svědecké výpovědi jiného účastníka zájezdu (nezapomeňte si vyměnit kontakty). Obojí samostatně je taktéž použitelné, ovšem teprve dohromady dává taková důkazní situace velkou šanci na úspěch v případném soudním řízení.
4) Zvažte požadovanou výši slevy z ceny. Vhodnou výši slevy může naznačit tzv. Frankfurtská tabulka. Jedná se o tabulku používanou německou justicí pro výpočet slevy z ceny zájezdu. V ČR není právně závazná, avšak soudy k ní přihlíží. Vybrané vady a výši slevy podle Frankfurtské tabulky naleznete níže.
Jiný než smluvený hotel – podle vzdálenosti 10 - 25 %
Jiné umístění (od pláže, od centra města) 5 - 15 %
Jiný druh ubytování (hotel, bungalow, camp) 5 - 10 %
Bez výhledu na moře – je-li přislíben 5 - 10 %
Rez a plíseň na pokoji 10 - 50 %
Hmyz na pokoji (švábi, štěnice) 10 - 50 %
Nefunkční klimatizace 10 - 20 %
Hluk v noci 10 - 40 %
Chybějící bazén, akvapark – je-li přislíben 10 - 20 %
Závěrem je třeba říct, že je vždy vhodné využít i zdravý selský rozum a reklamovat jen skutečné vady. Reklamace typu moc řeckého jídla v Řecku a moc horkého písku na pláži cestovní kancelář nejspíš neuzná.